Att arbeta löpande med säljträning är ett måste för att skapa en toppresterande säljorganisation. I många organisationer lägger man för lite tid och resurser på säljträning och skyller på att man inte har råd att köpa in säljträning.
Enklast och bäst resultat får man oftast om man arbetar med någon som är specialist på säljträning. Det går dock att arrangera bra säljträning utan att spendera några större summor eller till och med helt gratis.
Hemmagjord säljträning
På nätet finns idag mängder av säljträningsmaterial. Du kan ofta få kompletta e-böcker i försäljningsteknik om du går till amerikanska sajter. Välj ut en som du ser passar er och ha boken som grund för att göra en hemmagjord säljträning.
Växla med kollega
Självfallet kan du säljträna säljarna själv. Det finns dock många fördelar med ett nytt ansikte och nya ord. Om du via ditt nätverk kan hitta en annan försäljningschef som har samma problem som du, kan ni byta säljteam. Du åker och säljtränar den andre försäljningschefens säljare och vice versa.
Säljarna utbildar varandra
Troligen har dina säljare olika styrkor och alla har ett område de är riktigt duktiga inom. Lägg då upp ett program baserat på de olika styrkorna i gruppen där säljarna får utbilda sina kollegor. Förutom en massa bra säljträning ger du även säljarna möjlighet att själva utvecklas i och med att de får träna sina kollegor.
Säljträning med YouTube
YouTube är fullt av bra filmer med säljträning från några av väldens mest kända och bästa säljtränare. De finns tillgängliga helt gratis. Du behöver bara ta dig tid och välja ut de du vill arbeta med och lägga upp en program som du kompletterar med kommentarer och träning.
Studiecirkel
Införskaffa en bra försäljningsbok som passar dig och ert företag. Boka därefter upp ett antal tillfällen då ni träffas hela gruppen. Samtliga skall inför tillfället ha läst ett antal utvalda kapitel som ni sedan diskuterar kring och arbetar med för att utveckla.
Låt kunder och leverantörer utbilda
Troligen har du kunder och leverantörer som är riktigt vassa på olika delar av försäljningsprocessen. Om du har goda relationer med dessa ställer de troligen upp och gästföreläser för din säljkår. Ofta ett utmärkt sätt att skapa en djupare relation med kunden och samtidigt har de en pondus i sin position som kund vilket gör att det de säger får stort genomslag. Glöm inte att återgälda tjänsten.