Hur du skapar ökat affärsmannaskap på ditt företag

Ökat affärsmannaskap gör att kunden och affären hamnar i fokus. Det leder nästan alltid till ökad försäljning och vinst tack vare nöjdare kunder. Nöjda kunder tenderar ge nöjd och stolt personal. Fokus på affärsmannaskap ger helt enkelt en uppåtgående spiral för företaget. Affärsmannaskap handlar i grunden om att förstå din marknad, dina kunder och ditt företag.

Sätt ökat affärsmannaskap på agendan

Ni behöver börjar prata er marknad och kund på alla nivåer på företaget. Har man en styrelse som diskuterar ekonomi och kostnadskontroll men inte marknad och kund, lär knappast någon annan göra det heller. Det handlar helt enkelt om att alla måste förstå vad som är viktigt, allt börjar med era kunder och försäljningen. Då bör alla prata om det. Läs mer i ”Träna upp ditt affärsmannaskap”.

Med örat mot rälsen

Er marknad förändras ständigt. Det som gäller igår behöver inte nödvändigtvis vara sant idag. Se därför till att odla en kultur där man hela tiden är observant på vad som händer inom er marknad. Det handlar om att läsa branschtidningar, gå på seminarier, men framförallt vara mycket ute hos kund.
Glöm inte bort att din marknad inte lever i en isolerad bubbla utan påverkas av världen i stort så fundera alltid kring hur generell utveckling eller förändringar på andra områden påverkar din marknad.

Förstår dina kunder på allvar

Alldeles för ofta ställer man pliktskyldiga frågor till kunden om hur deras verksamhet fungerar, allt med syfte att sälja, inte med syfte att förstå. Det handlar till att börja med om ett genuint intresse att förstå, sedan handlar det om förmågan att ställa frågor och kunna se helheten. Ofta ser man problem på olika sätt beroende på hur djupt man går in i dem. Det är av största vikt att gå in på djupet och verkligen förstå problemen. Först då kan man komma med lösningar.

Lyft fram de goda exemplen

Vid alla tillfällen då det är möjligt, lyft fram agerande som baserats på gott affärsmannaskap. Exempelvis att utvecklingsavdelningen tagit beslut om kommande version utifrån kundens behov. Lyft också fram individer som pratar om och förstår kund, detta är extra viktigt med roller som är längre bort från kunden exempelvis ekonomi.

 

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.