En säljande hisspresentation är ett perfekt sätt att presentera dig och ditt företag, snabbt och intressant. En bra hisspitch är en isbrytare som du kan använda för att starta konversationen med nya människor på exempelvis ett mingel eller en fest.

När du tar fram en hisspresentation tränar du dig också i att tydligt och enkelt kunna berätta vad ni gör. Har du svårt att ta fram en tydlig och enkel hisspresentation kan det vara en indikation på att ni har ett för brett och otydligt erbjudande.

Att ta fram och finslipa en helt perfekt hisspresentation kan dock ta mycket tid. Har du ont om tid rekommenderar vi följande enkla steg:

Gå igenom följande områden och skriv ned dem på ett papper.

Vem – Berätta om vem ditt företag hjälper. Använd gärna beskrivande ord. Exempel: Vi hjälper säljare att skriva målande hisspresentationer eller Vi är företagare som vill sälja in sig till nya kunder men tycker försäljning är svårt.

Vad – Beskriv vad du erbjuder. Exempel: Jag hjälper alla som har behov av att bli bättre på att presentera sig eller Vi hjälper framförallt småföretagare som behöver bli bättre på att sälja in sig att skapa bra hisspresentationer.

Varför – Berätta vad som gör just dig speciell. Exempel: Jag har rest runt jorden i över 20 år och bara fokuserat på att lära mig de bästa sätten att skriva hisspresentationer eller Vi som arbetar på Hisspresentationen AB är alla småföretagare som lyckats bättre med vår försäljning tack vare bra hisspresentationer.

När du är klar, skriv rent, rätta och justera eventuellt språket så att det blir enkelt och naturligt att säga.

Slutligen för att skapa en säljande hisspresentation

Memorera det du skrivit ned. Träna och träna lite mer på att presentera din hisspresentation på max 30 sekunder.

Nu är det bara att gå ut och använda din säljande hisspresentation vid så många tillfällen det bara går, på afterwork-minglet, nätverksträffen eller middagen med sambons vänner.

Lycka till med din säljande hisspresentation!