Att nöjda kunder är att krav för att lyckas med merförsäljning är inget revolutionerande. Är kunden inte nöjd är det betydligt svårare, om inte omöjligt, att sälja mer. 

Däremot, att graden av nöjdhet hos befintliga kunder påverkar din nykundsförsäljning tar troligen inte alla för givet.

Köparna litar på rekommendationer

På tre år har andelen som litar på rekommendationer från affärsbekanta mer än fördubblats och ligger nu på 53%. Detta betyder att mer än hälften av dina nykundsaffärer påverkas eller till och med avgörs av vad dina befintliga kunder säger om dig och ditt företag.
Med andra ord, är dina befintliga kunder inte nöjda kommer du inte att lyckas med din nyförsäljning.

53% av köparna säger att de litar på rekommendationer från affärsbekanta för att ta beslut inför ett inköp, motsvarande siffra var endast 19% 2012.
(Källa: DemandGen)

Egentligen är väl inte detta så förvånande. Dock har det inte riktigt funnits denna tydliga koppling tidigare. Det har till och med varit en del företag som haft som strategi att fokusera på nyförsäljning och accepterat att man tappat förhållandevis mycket kunder.

När över 50% av de potentiella kunderna litar på omdömen från sina affärsbekanta blir det lätt att tänka att man vill kunna påverka vem av dina kunder de potentiella kunderna pratar med. Till viss del kan man påverka detta genom att lyfta fram referenskunder och ge dem bra kundcase.

Köparna söker information på nätet

72% av BtB-köpare använde år 2014 sociala medier för att göra efterforskning innan ett köp.
(Källa: DemandGen)

Nästan tre fjärdedelar gör efterforskning på nätet innan de tar beslut kring ett köp. Det går med andra ord aldrig att styra vilka kunder de får sina referenser ifrån. Alla dina kunder kommer att vara potentiella referenskunder då dina potentiella kunder kollar upp dig på nätet. Till viss del kan du påverka detta genom att arbeta aktivt med Social Selling.

Slutligen – Vikten av nöjda kunder

Det räcker inte längre att bara vara duktig på att driva nyförsäljning. Du måste helt enkelt se till att ha nöjda kunder för att kunna fortsätta öka din försäljning.

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik