Ökad aktivitet ger ökad försäljning

För att bli framgångsrik inom försäljning krävs flera ingredienser. En av dem är en hög aktivitetsnivå.

De flesta nyblivna säljare har ett otroligt driv och en mycket hög aktivitetsnivå. Det kompenserar oftast för deras bristande säljkompetens. Tyvärr verkar det vara mer regel än undantag att ju mer erfaren du blir desto lägre aktivitetsnivå får du. Till viss del kommer framgången naturligt – med bättre kompetens lägger du mer tid på förberedelser vilket ger en högre träffprocent. Det gör oftast att den totala försäljningen går upp.

Jag vågar dock utan vetenskapliga bevis säga att aktivitetsnivån sjunker mer än den borde göra. Anledningarna är säkert många, försäljningen ökar ändå på grund av bättre träffprocent, det är säkert naturligt att förlora en del energi med ökande ålder, lång tid på samma jobb etc.

Ta en stund och fundera på hur mycket mer framgångsrik du skulle vara om du hade bara en lite högre aktivitetsnivå.

Låt oss ta ett exempel:

Du ringer varje dag ett extra samtal för att boka besök. Ett extra samtal kräver knappast någon uppoffring eller att du måste prioritera bort annat. Låt oss sedan anta att det i 10 procent av samtalen blir bokade möten och vidare att du säljer på 20 procent av dina möten. Det ger drygt fyra försäljningar till per år.

Förutom fyra försäljningar har du pratat med drygt 200 personer på telefon och haft 20 personliga möten. Dessa leder troligtvis till fler affärer och möten i framtiden.

Sluta inte att utveckla din säljkompetens, gå på kurser, läsa bloggar och iaktta duktiga kollegor, men kom också ihåg att hålla uppe aktivitetsnivån. Kombinationen av hög säljkompetens och hög aktivitetsnivå gör dig till en stjärna.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar