Säljare pratar mycket

”Men alla har alltid sagt att jag kommer bli en perfekt säljare för jag pratar så mycket. Alla har sagt det.”

Han var helt förstörd, nästan i upplösningstillstånd. Vi hade haft ett långt samtal om hans prestationer. Jag hade varit hans chef i bara ett par månader, det var tyvärr helt uppenbart att han inte skulle bli framgångrik om han fortsatte som nu.

Hans mest framstående egenskap var att han pratade oavbrutet. Det gjorde han med mig, med sina kollegor och med de potentiella kunderna.
Han var inte i närheten av att skapa några affärer, även om han var av den uppfattningen. Han pratade helt enkelt sönder alla möjligheter till en affär.
Han försökte för tredje gången, försökte få det till att jag hade fel för alla andra sade att han var perfekt som säljare. Hans omgivning hade uppenbarligen en snedvriden och felaktig bild av att säljare pratar mycket. En bra säljare pratar inte mer än någon annan, snarare något mindre. En bra säljare lyssnar, ställer frågor och säger sedan rätt saker.

En tid senare gick han vidare, till ett annat säljjobb. När jag sprang på honom nästan 10 år senare visade det sig att han hade fortsatt som säljare. Han pratade fortfarande för mycket, lyssnade för lite och de senaste åren hade han fortsatt hoppa runt mellan olika säljjobb.
Det är tråkigt att människor styr in sina barn eller bekanta på fel yrke baserat på en snedvriden uppfattning om vad som krävs för framgång.

Skall du bli framgångsrik som säljare gäller; ”Du har fått två öron och en mun, använd dem därefter!”

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.