Hur du klarar försäljningen i Q3

Att klarar försäljningen i Q3 kan vara en utmaning. När vi gick in i tredje kvartalet var det bara 45 procent av säljåret kvar. För de allra flesta inleds Q3 med semester för både sig själva och deras kunder. Beroende på överlapp med semestrar gör det att stora delar av kvartalet försvinner. Just bristen på tid leder till att många har svårt att klara sina mål för Q3 och därmed riskerar att missa hela årets budget.

För att lyckas blir det därför avgörande med rätt förberedelser och att utnyttja den kvarvarande tiden väl. Här har vi samlat konkreta råd om hur du ska agera för att lyckas på bästa sätt med försäljningen i tredje kvartalet.

Förberedelser

För att kunna utnyttja tiden på bästa sätt i tredje kvartalet bör du förbereda dig. Du bör redan innan sommaren boka upp kundmöten så att du kommer tillbaka till en full kalender. Det gör att du inte tappar värdefull tid. Du vinner också på att förbereda e-postutskick, inlägg på LinkedIn eller andra sätt att på kort tid kontakta många kunder och prospekt. Detta för att snabbt börja prata med kunder direkt efter semestern.

Kom igång snabbt

För att klarar försäljningen i Q3 är det avgörande att snabbt återaktivera alla pågående affärer direkt efter semestern. Om du inte redan bokat möten, gör det direkt första dagarna du är tillbaka. Om du följde vårt råd och skickade en sommarhälsning innan semestern, har du nu en utmärkt grund för att återuppta kontakten även med prospekt och kunder. Använd detta tillfälle att boka möten och identifiera nya affärsmöjligheter direkt när du är tillbaka.

Uppdatera din pipeline

Efter kontakt med kunder och genomgång av din pipeline är det viktigt att uppdatera den. Våga rensa bort affärer som inte är aktiva längre. Du behöver skapa tid för att fokusera på de affärer du ser att du kan stänga under Q3 eller senare under året. När din pipeline är uppdaterad ser du också tydligt hur många nya affärsmöjligheter du behöver skapa för att klara innevarande och kommande kvartal.

Ta många kontakter

Har du förberett dig har du redan aktiviteter klara för att ta kontakt med många potentiella kunder. Om inte får du lösa det nu. Här handlar det mycket om att tänka volym i förhållande till dina mål. Behöver du få in en ny kund behöver du troligen kontakta 100 potentiella kunder. Ett av de vanliga misstagen i all försäljning är att underskatta hur mycket kontaktförsök som krävs. Med tanke på tidsbristen i Q3 kan det bli helt fatalt.

Följ upp tidigare affärer

Ett snabbt sätt att sälja mer är uppförsäljning eller korsförsäljning från tidigare affärer. Du jobbar troligen redan med detta. Efter sommaren är ett perfekt tillfälle att följa upp alla affärer du gjorde första halvåret och framför allt de precis innan sommaren. Detta kan hjälpa dig att gå in i relativt snabba affärer och klarar försäljningen i Q3.

Följ upp tappade affärer

Det kan vara värt att på ett effektivt sätt ta kontakt med kunder som du tappade en affär till under första halvåret. Möjligheten finns att de inte kommit i mål med någon annan aktör. Det kan också hända att de blivit missnöjda och behöver byta. Du kommer troligen ha en relativt hög träffprocent så att det sker effektivt är viktigt för att det ska vara värt det.

Visa på värde och snabbhet

Många försöker bli klara med allt innan sin semester men ofta finns det projekt eller problem som inte hunnits med. Eftersom det nu gått fyra till åtta veckor för kunden kan dessa ha blivit ännu mer akuta att lösa. Genom att kommunicera hur ni snabbt kan lösa och skapa värde för kunden ökar det sannolikheten att kunden tar diskussionen med dig jämfört med en aktör som inte är lika på efter sommaren.

Bygg en stark pipeline

Även om fokus är att klarar försäljningen i Q3 är det viktigt att bygga en pipeline för resten av året och kommande år, beroende på längden på din säljcykel. Du behöver alltså parallellt med att du jobbar med innevarande kvartal bygga upp fler affärer genom nybesök och fördjupning hos befintliga kunder.

Anpassa dina mål

Om sommaren påverkar dina försäljningsmål, var flexibel och justera dem efter verkligheten. Det kan vara för sent att agera på i år men ta med den till nästa år. Flytta en del av försäljningen från tredje kvartalet till första halvåret.

Sälj under sommaren

Ytterligare en sak du kan göra för ett bättre Q3 är att hålla uppe försäljningen under sommaren. Vissa går på tidig semester andra sent. Det gör att exempelvis inlägg på LinkedIn eller e-postutskick kan skapa vissa resultat. Även om antalet svar troligen blir färre har man oftast mer tid under sommaren och det kan därmed bli en bättre kvalitet.

Lär av tidigare år

Gå tillbaka och titta på vad som gick bra förra året. Vad gjorde du i Q3 som bidrog till affärer? Kan du göra några av de sakerna i år? Du kanske till och med kan göra mycket mer av något som du vet fungerade då. På samma sätt, det som fungerar i år, kom ihåg att planera in det till kommande år.

Slutligen om att klarar försäljningen i Q3

För att lyckas med försäljningen i Q3 krävs en kombination av noggranna förberedelser, snabb återaktivering av kunder och effektiv hantering av din tid och resurser. Det kan vara frestande att sakta ner under sommarmånaderna, men just denna period erbjuder unika möjligheter att skilja sig från konkurrenterna. Genom att kontinuerligt hålla kontakten och hjälpa dina kunder att lyckas trots sommar och semester, sätter du dig i en fördelaktig position. Kom ihåg att varje kvartal medför sina egna utmaningar och möjligheter – och hur du väljer att möta dessa kommer att definiera din framgång.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar