Rekrytera säljare avgör framgången. All rekrytering är kritisk för företagets framgång. En bra rekrytering hjälper företaget framåt genom att fylla ett behov. En felaktig rekrytering kan bli mycket kostsam. Rekrytera säljare är den mest kritiska rekryteringen ett företag göra. Detta då säljaren är den som inleder allt annat, ingen försäljning inget företag.
Här kommer tre metoder att använda för att rekrytera säljare, oavsett om det är en innesäljare, teknisk säljare eller någon annan typ av säljare.
Rekrytera säljare via kontakter
Att ta hjälp av sina kontakter för säljrekryteringen är troligen den vanligaste och mest effektiva metoden. Om du anställer någon som en vän eller affärskontakt rekommenderar är sannolikheten mycket hög för att det blir en bra rekrytering. Ingen vill tipsa om en säljare som de inte tror är bra för dig. Känner de dessutom er båda väl vill man inte hamna i kläm om det inte skulle fungera.
De flesta har ett större nätverk än man först tror. Låt oss anta att du känner minst 100 personer, som du skulle kunna be om tips, har de i sin tur 100 personer i sitt nätverk når du ut till ca 10.000 människor. Det innebär att det sannolikt finns flera duktiga säljare att rekrytera bara en kontakt bort.
Rekrytera säljare som säljer till dig
Du blir troligen kontaktad av säljare flera gånger i veckan, kanske till och med flera gånger per dag. En av dessa skulle kunna vara din nästa säljare. Om du tar för vana att ta emot säljsamtal och träffa dem som du tycker är duktiga kommer du löpande att träffa ett stort antal säljare. När det är dags att rekrytera säljare har du ett stort utbud av lämpliga kandidater. Du kan då boka ett nytt möte med dem du är intresserad av. Då får du möjlighet att se dem i en säljsituation ytterligare en gång. Att själv ha sett säljaren du skall anställa i en säljsituation gör att du har mycket större sannolikhet att lyckas med att rekrytera säljare. Bonus är att du snabbare kan ge dem rätt säljträning då du redan innan anställningen har en uppfattning om deras styrkor och svagheter.
Rekrytera säljare från konkurrenterna
Om du vågar och inte har principer mot att rekrytera säljare från konkurrenter är det ofta ett otroligt effektivt sätt att rekrytera säljare. Du vet troligen redan idag vem som är konkurrenternas bästa säljare. Om inte, fråga nyblivna kunder där du vet att dina konkurrenter varit. Troligen får du då en snabb bild av vilken av konkurrenternas säljare som är värd att rekrytera. Fler metoder för att kartlägga dina konkurrenter kan du läsa om i ”Effektiv och enkel konkurrentanalys”.
Du måste självfallet sköta det hela snyggt för att undvika problem om säljaren i fråga tackar nej. För att öka dina chanser, försök att ta reda på vad säljaren i fråga är mindre nöjd med, har du råd att köpa över dem, vill de ha karriärutveckling etc? Att rekrytera säljare från konkurrenterna är den mest krävande metoden. Samtidigt får du en säljare som kan din bransch, har ett kontaktnät och rätt säljkompetens för just din produkt.
Rekrytera säljare är kritiskt för din framgång, lägg tid och kraft på att se till att det blir rätt person.