Ta emot feedback – Det finns mängder av material om hur man skall ge feedback även kallat återkoppling.  Det finns dock förhållandevis lite om hur man skall ta emot feedback. Om många tycker det är svårt att ge feedback så är det nog minst lika vanligt, om inte vanligare, att man tycker det är svårt att ta emot feedback. Och att sedan agera på det saker du fått till dig.

Här får du några tips om hur du kan utnyttja feedback till att bli bättre.

Var tacksam och visa det

Säg tack när du får återkoppling, oavsett om den är positiv eller negativ. Det ökar sannolikheten att personen i fråga kommer att våga ge dig återkoppling fler gånger. Framförallt skall du vara tacksam, genuint tacksam. Den absoluta merparten av människor som ger dig feedback gör det för att de vill att du skall utvecklas. Oavsett om de ger återkoppling på ett mer eller mindre bra sätt har de tagit sig tid och kraft att ge dig möjlighet att lära dig lite om dig själv. Så känn tacksamhet och visa det.

Säg inte emot – Ställ frågor

Om du inte håller med om återkopplingen som framförs, bortse från det. Gå absolut inte i försvarsställning och säg emot. Ställ däremot frågor, be om förtydligande, be om exempel. Oavsett om du håller med eller inte uppfattas du uppenbarligen så av denna person. Du har därför mycket att vinna på att ta reda på varför. Det gör det lättare att ta återkopplingen vidare och utveckla dig.

Ta all feedback personligt

Feedbacken är riktad till dig och gäller ditt beteende, det är i allra högsta grad något personligt. Det är det som är meningen, personligt till dig för att du skall kunna utvecklas som individ och öka dina resultat. Ta därför allt personlig oavsett om den är positiv eller negativ.

Prioritera och agera på feedback

När du fått återkoppling, ta dig tid att reflektera och utvärdera. Är det ett område där många ger dig samma återkoppling, då är det med största säkerhet en punkt att agera på. Är det positiv återkoppling, gör mer av det. Får du återkoppling som du inte fått före eller får efter är det troligen ett beteende som uppstod mellan dig och den personen och kanske i en viss situation. Då kan det vara mer tidseffektivt att låta det bero.

Vad skall du göra nästa gång du får feedback?