Rätt använt kan du använda LinkedIn för att öka din försäljning. Låt oss titta närmare på hur du går tillväga. Nätets och sociala mediers betydelse har de senaste 10 åren fått en ökad roll inom försäljning och den fortsätter öka. Ett av de stora sociala nätverken som ger dig stora möjligheter att öka din försäljning är LinkedIn. Framförallt för dig som arbetar med BtB-försäljning kan LinkedIn rätt använt lyfta din försäljning.

Här kommer tips på hur du kan använda LinkedIn för att öka din försäljning:

Öka ditt kunnande

Genom att gå med i olika grupper kan du öka ditt kunnande inom en exempelvis en viss bransch. Om du själv är aktiv i gruppens diskussioner blir du även synlig för andra i gruppen vilket kan leda till framtida affärer .

Bygg din profil

Skapar du en bra profil om dig själv blir du för det första sökbar för potentiella kunder. En välgjord profil ger för det andra ett seriöst intryck till potentiella kunder och hjälper dig att få en bra start.

Bredda ditt nätverk

Skicka en kontaktförfrågan till dina kunder och andra affärskontakter. Släng inte ut kontaktförfrågningar till höger och vänster utan bara till människor du redan ha en relation med. Glöm inte bort att löpande uppdatera med nya kontakter såsom potentiella kunder som du haft säljmöten med. Ett större och bättre nätverk är ett sätt att använda LinkedIn för att öka din försäljning

Be om rekommendationer

Be dina kontakter om rekommendationer. Får du rekommendationer syns de i din profil och skapar en ökad trovärdighet gentemot potentiella kunder.

Hitta prospekt

Genom en sökning på LinkedIn kan du hitta prospekt att kontakta och samtidigt få fram namn på de personer du kan vilja kontakta.

Boka möten – Via kontakter

Du kan via LinkedIn be dina kontakter introducera dig för sina kontakter. Detta kan vara ett effektivt sätt att nå fram till personer för att kunna inleda en affärsdiskussion. Kom ihåg att be om introduktioner med omsorg och återgälda tjänsten.

Boka möte – Betaltjänster

LinkedIn har flera extra tjänster såsom Inmail för dig som är beredd att lägga lite extra pengar. Rätt använda kan dessa verktyg hjälpa dig att nå personer och boka möten som annars skulle ta lång tid att få till.

Kunskap om kunderna

Du kan hitta mängder av värdefull information om företag och individer inför ett kundbesök. Genom att besöka den potentiella kundens profil kan du läsa på om kunden och på så vis öka din möjlighet att lyckas på mötet. Vill du läsa mer om hur du får kunskap om kunderna rekommenderas ”Kundinsikt eller Självfallet skall du fråga kunderna vad de vill ha”.

Håll en hög aktivitet

Se till att vara aktiv. Aktiviteter passerar snabbt förbi i flödet, så risken att du skall vara för aktiv är minimal. Aktiviteter kan vara enkla saker som att uppdatera din profil, lägga till kontakter men också dela med dig av artiklar eller annat material som kan intressera ditt nätverk.

Var generös

Delar du med dig av nyttig kunskap och information i ditt nätverk kommer du att få fler kontakter, och kan på det viset få fler möten, rekommendationer, introduktioner och andra saker som kan hjälpa dig att bli ännu mer framgångsrik med din försäljning.

Vill du läsa mer om Social Selling? Vi bjuder på e-boken ”Social Selling – Hitta fler potentiella kunder och skapa relationer med dem”, klicka här för att ladda ned den.