För de flesta av oss inom sälj är säljpresentationer en del av vardagen. Trots detta är det många som inte tränar tillräckligt mycket på detta och därmed inte presterar optimalt. För många skulle bättre genomförda säljpresentationer betyda ökad försäljning och ökad vinst.

Här kommer därför tipsen på hur du gör en framgångsrik säljpresentation.

Innan säljpresentationen

Publiken

Vem är det som skall lyssna? Hur når du dem på bästa sätt? Tänk igenom vem de är och hur du skulle vilja få något presenterat om du var de. Är det viktigt att hålla sig kort och koncist eller behövs mycket fakta för att de skall förstå?

Budskapet

Vad är det du vill framföra? Hur skall du göra det intressant? Hur skall du anpassa det utifrån publiken? Fundera också på bästa sätt att framföra det för att skapa en lyckad säljpresentation. Behöver du ha något med dig för att visualisera ditt budskap?

Träna, träna och träna

Se till att träna på din säljpresentation flera gånger innan. Inför en riktigt stor och viktig säljpresentation kan det till och med vara smart att öva inför en större publik. Samla kollegorna på kontoret och kör en generell repetition. Då får du även feedback på förbättringar som hjälper dig göra en lyckad presentation.

Under säljpresentationen

Tro på dig själv

Du har övat och har kunskap om ditt område. Du kommer att lyckas! Tro på dig själv. Att känna trygghet kring din egen förmåga kommer att göra din presentation bättre. Vill du läsa mer om hur du känner dig trygg rekommenderas ”Bygg förtroende och lyckas med säljpresentationen”.

Inledningen

Man brukar säga att om de första 15% blir bra så blir helheten bra. Det stämmer också i säljpresentationer, se därför till att ha en stark inledning som bygger förtroende. Självklart har du tränat på den innan.

Kroppsspråket

Tänk på att ställa dig så att du syns. Våga röra på dig under presentationen och gestikulera eller på andra sätt understryka det du pratar om. Var framförallt medveten om att ditt kroppsspråk påverkar din presentation.

Rösten

Använd rösten för att stärka ditt budskap. Tänk på hur en bra sagoberättare kan göra en saga levande och spännande. Använd din röst på samma sätt för att skapa en lyckad säljpresentation.

Avslutning

Knyt ihop säcken och be om affären. En säljpresentations syfte är ju att få en affär. Se därför till att din avslutning på ett eller annat sätt uppmanar din publik till handling; att stänga affären.

Efter själva presentationen

Frågor

Efter en väl genomförd säljpresentation kommer det garanterat att dyka upp en del frågor. Se till att vara förberedd på att besvara dessa och styra processen vidare mot din affär.

Uppföljning

Beroende på formen av säljpresentation är det bra att ha en plan för hur du skall följa upp din säljpresentation på bästa sätt. Skall du dela ut materialet? Kanske skicka eller e-posta det för att förlänga effekten? I många fall kan det också vara effektivt med ett uppföljande telefonsamtal. Oavsett exakt hur du följer upp, se till att ha en plan för det.