Inom de flesta branscher blir kommunikationen med kunderna mer personlig. I många fall leder den ökade personliga touchen till att man missar relevansen. För att lyckas med din kundkommunikation behöver du balansera mellan att vara relevant för kunden och att ha en personlig touch. Här har du fyra enkla tips på hur du lyckas:

”Alla” måste känna kunderna

För att lyckas med relevant kundkommunikation överhuvudtaget behöver du känna din kund. Du behöver förstå deras utmaningar och deras behov, men även känna dina kontaktpersoner på ett personligt plan. Så fort ni blir fler än en på ditt företag måste ni ha ett bra sätt att hantera all den informationen.

Här kommer ett bra CRM-system in. Många tänker rapportering och uppföljning när de hör CRM. Huvudsyftet är R=Relationship. Genom att på olika sätt dokumentera informationen om era kunder kan alla i organisationen använda den informationen för att bättre kommunicera mer era kunder.

Relevant och personlig samtidigt

Många delar upp sociala kundaktiviteter och de konkreta mötena. Man bjuder in till kundevent för att umgås och lära känna varandra. Sedan hoppas man att det skall förbättra affären. Det vinnande konceptet är att kombinera dem. Om du verkligen känner dina kunder kan du lätt bygga er personliga relation samtidigt som ni har relevanta arbetsmöten. Här handlar det ofta om enkla saker. Ett exempel är en av de bästa säljarna jag känner som alltid har med sig något ätbart till sina möten. Till de kunder som inte låtit sig avskräckas av sockerdebatten (eller kanske struntar i den) har han med sig godis.

Han vet vilket godis hans kunder gillar, till andra är det en bulle eller nöt- och fruktblandning. Genom att ha med sig ”rätt” sak visar han tydligt att han känner sina kunder och vet vad de gillar. Eftersom det blir en naturlig snacksstund så blir det också helt naturligt en stund för personligt relationsbyggande.

Utvecklas med dina kunder

Alla relationer behöver utvecklas över tid, annars dör de till slut. Du måste utvecklas med din kund för att också vara relevant och kunna kommunicera på rätt sätt med din kund. Detta är extra viktigt att tänka på med de som varit kunder länge och där ni har få kontaktpersoner hos kunden. I värsta fall har kundens företag utvecklats men inte era kontaktpersoner, risken är då att ni har helt fel bild av vilken kommunikation som behövs till övriga hos kunden.

Personlig kundkommunikation men inte privat

En kund är en kund och skall behandlas så. Många blandar ihop personligt och privat. Bara för man fått en bra och personlig relation med kunden börjar man dela med sig av allt. I de absolut flesta fall är det inte positivt för affärerna. Har du dessutom fler kontaktpersoner hos kunden är risken ännu större att det uppfattas som oprofessionellt eller att någon i värsta fall försöker dra fördel av det i affärerna.

Visst kan det någon gång hända att en kundrelation övergår i en privat vänskap, men se då till att skilja på vad ni pratar om och när.