E-post som säljer är ett mycket effektivt sätt att kommunicera med både befintliga och potentiella kunder. Konkurrensen är dock hög då man i snitt får 125 e-post per dag, enligt en undersökning från The Radicati Group, Inc. Det gäller med andra ord att vara lite bättre än alla andra som också försöker nå dina befintliga och potentiella kunder.
Genom att utveckla din förmåga att skriva e-post så underlättar du på många sätt arbetet med försäljningen. Här kommer tipsen som snabbt ökar dina möjligheter att lyckas.
En riktig e-postadress
Att använda gmail osv fungerar utmärkt som privatperson, att som företagare och i en professionell roll skicka mail från en gmail-adress, eller annan liknande adress, ger ett mindre seriöst intryck. Idag är det oerhört enkelt och väldigt låg kostnad förknippad med att skaffa en egen domän. Detta är som sagt sällan ett problem på större företag, men många småföretagare har fortfarande kvar denna utmaning.
Ämnet
Får du mottagaren att öppna din e-post som har du kommit långt i processen. En av de viktigaste faktorerna för att någon skall öppna din e-epost är ämnet. Satsa här på ett kort, kärnfull och säljande ämne. Var tydlig med vad mailet handlar om så ökar sannolikheten att e-posten öppnas. Självfallet är att du skickar mail med relevanta saker för mottagaren.
Att vara kortfattad bli viktigare och viktigare. Idag öppnas 50-60 procent , av all e-epost på telefonen, enligt en undersökning genomförd av WhoIsHostingThis.com.
Var kortfattad
Även i innehållet tjänar du på att vara kortfattad, av flera anledningar. Precis som med rubriken, ca drygt läser e-posten på mobilen där det är jobbigt att läsa för långa e-post. Även de som läser på en skärm kan lätt tröttna och låta din e-post vara till senare om den är för lång.
En signatur
Se till att alla dina e-post som säljer innehåller din signatur. Både så att det är enkelt att se var e-posten kommer ifrån, men också att det är lätt att kunna svara på din e-post. Många tänker att det räcker att kunna trycka på svara/reply. Det är dock minst lika viktigt att lätt kunna hitta ditt mobilnummer i mailet och kunna ringa till dig.
Kvalitetssäkra
Ta alltid ett par minuter för att läsa igenom din e-post en gång innan du skickar. Detta för att undvika stavfel, korta ned och förtydliga det ytterligare. Språkliga fel minskar möjligheten att få positiv respons på din e-post.
Få kunden att agera
För att din e-post som säljer ska leda till en konkret handling är det viktigt att inkludera en tydlig och engagerande uppmaning. Ett effektivt ”call to action” gör det enkelt för mottagaren att förstå vad de ska göra härnäst och varför det är värdefullt för dem. Använd tydliga och specifika formuleringar som visar vägen framåt.
Exempel på uppmaningar:
- ”Boka ett möte via länken nedan för att diskutera hur vi kan hjälpa dig.”
- ”Ladda ner vår guide och få insikter som kan förbättra din verksamhet.”
- ”Svara på detta mejl för att få en skräddarsydd offert inom 24 timmar.”
Genom att underlätta för kunden att agera och samtidigt förmedla värdet av nästa steg ökar du sannolikheten att de engagerar sig. Kom ihåg att hålla det professionellt men också lockande för att skapa rätt drivkraft hos mottagaren.
Välj en annan kommunikationsform
Är du på väg att skicka en e-post om något du vet kommer att skrivas fram och tillbaka om, ring istället. Har du redan fastnat i en lång e-postkonversation, bryt den och ring istället. Är det något extremt kort och viktigt, skicka ett sms istället.
E-post är en fantastisk kommunikationsform och perfekt i många försäljningssituationer. Tänk dock på att ibland är det bättre att välja en annan kommunikationsform än e-post.