Hur du skriver en offert som säljer

Innan du skriver din offert som säljer

Att skriva en offert som säljer kan vara tidskrävande. Innan du lägger ned tid på att lämna offert till kunden se därför till att du har svar på följande frågor:

Problemet, vad är det du skall lösa åt kunden?

Lösningen, har du fått accept på din lösning till kundens problem?

Företaget, vilken typ av företag är mottagare av en offert som säljer? Har du kontrollerat att du får med allt i offerten som krävs för just det företaget att kunna ta beslut.

Mottagaren, vem är det som läser offerten? Ofta är det flera personer som tar del av en offert, därför är det viktigt att kunna anpassa innehållet så alla mottagarna finner offerten intressant.

Beslutsfattaren, vet du vem som verkligen tar beslutet om det blir affär av din offert?

Skriv din offert som säljer

Bevisa att lösningen är rätt. Presentera din lösning på ett säljande sätt. Du skall tydligt bygga upp steg för steg hur din lösning löser kundens problem.

Enkelhet. Är du det minsta osäker på om kunden behärskar facktermer, undvik dem. Skriv också enkelt och lättläst för att underlätta för kunden att kunna sätta sig in i ditt förslag.

Missa inte att tydligt få med helheten. Har du kringtjänster som inte efterfrågats men som skulle kunna tillföra mer värde, ta med dessa men var tydlig med att det är valfria extratjänster.

Stäng ute konkurrenterna. Har du en uppfattning om vilka konkurrenter som är med skall du försöka stänga dessa ute. Vet du exempelvis att en konkurrent inte inkluderar support och du gör det, visa tydligt att det är inkluderat och fördelen med det.

Förpacka din offert. Se till att din offert som säljer är prydlig och utan felaktigheter. Stavfel, suddiga utskrifter, slarvigt paketerad etc är samtliga små saker som drar ner helhetsintrycket och minskar möjligheterna till affär.

Efter att du skrivit din offert

Presentera din offert, undvik att skicka en offert på mailen. Genom att träffa kunden och presentera offerten får du direkt feedback och även möjlighet och förtydliga om något skulle vara oklart.

Följ upp, följ upp, följ upp. Boka alltid in med kunden när ni skall stämma av och när kunden skall lämna svar på offerten.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.