Du har lagt ned tid och omsorg på att skriva en bra offert. Nu är det bara att maila över den till kunden.
Mail är en underbar uppfinning, det underlättar kommunikation och sparar mycket tid. Dock, mailen är inte speciellt bra att använda för att presentera dina offerter. Där tävlar mail med traditionella brev på att vara det sämsta sättet att presentera en offert.

Hur du presenterar det på bästa sätt varierar. Första steget är att alltid ha en plan för din presentation.
Är det en större offert som involverar mycket pengar är det självklart att få till ett personligt möte för att presentera din offert.

I de fall det är mindre, enklare saker tycker de flesta att mail är mest kostnadseffektiv. Samtidigt, som vi tidigare konstaterat, är mail det sämsta alternativet ut säljsynpunkt. Att presentera offerten i ett samtal med kunden tar lite extra tid samtidigt som det kraftigt ökar sannolikheten att få affären. Förslagsvis gör du en enkel matte övning och räknar på hur mycket det kostar med ett kort samtal och vad du tjänar på ökad försäljning. Då bli beslutet mycket enkelt.

Fördelen med att sitta öga mot öga med kunden eller ha kunden i telefon är att du får en direkt återkoppling på att du förstått kundens problem, att kunden finner din lösning bra och du kan få en första reaktion på priset. Att veta denna första reaktion på priset är mycket värt inför en eventuell kommande prisförhandling. Du får dessutom möjlighet att direkt hantera om något är otydligt eller felaktigt.

När du bestämmer hur du ska presentera offerten för kunden så försök också hitta en tid då beslutsfattaren kan vara med.

Har du redan tidigare bestämt tid när du ska presentera eller lämna offerten ökar sannolikheten att kunden satt av tid för att titta på den direkt.
Försök att i största möjliga mån vara tillgänglig direkt efter att du presenterat eller skickat offerten, så att du snabbt kan svara på spontana frågor eller hantera eventuella saker du missat i offerten.

Sammanfattningsvis: Oavsett hur säljande du har fått din offert ökar du kraftigt möjligheterna till affär om du kombinerar det med en bra offertpresentation.

Vill du läsa mer om offerter? Vi bjuder på e-boken ”Säljande offerter”, klicka här för att ladda ned den.

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik