Lägg inte tid på sådant som inte tillför kundnytta

Vilken kundnytta har du tillfört idag?

Jag sticker ut hakan och hävdar att få människor kan svara på den frågan. Jag går till och med ett steg längre och hävdar att få människor snabbt kan berätta vad de gjort under dagen.

De flesta gör saker av slentrian, för att man tror att det är viktigt eller för att man tror att ens chef förväntar sig det. Detta gäller både individer och hela företag. Enda sättet att se om du  är en sådan individ är att mäta vad du lägger tid på.

Prova att under en vecka skriva ned vad du gör om dagarna. Det räcker att göra det på ett vanligt papper och tar ungefär en minut. Ta fem minuter i slutet på veckan och dela in uppgifterna i två grupper. De som tillförde kundnytta och de som inte tillförde kundnytta. Det finns flera definitioner, jag rekommenderar denna definition av kundnytta.

I slutet av veckan, sammanställ hur många procent av din arbetstid du lade på saker som tillför kundnytta.

När du ser vad du lägger din tid på har du också tagit första steget mot att kunna skapa en förändring.

Dela gärna artikeln!

Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Liknande artiklar