Kundnytta är ett ofta förekommande uttryck på Försäljningschefen. Fokus på kundnytta leder bevisligen till ökad försäljning och dessutom lönsam försäljning. Vad är då egentligen kundnytta och finns det någon definition?

Här kommer vår definition:

”Kundnytta är värdet en produkt skapar åt en kund.”

Exempel på kundnytta:

Du driver en sajt om matlagning. Exempel på kundnytta är då ”Dina kunder blir bättre på att laga mat”, ”De lyckas oftare med sin matlagning”, ”De blir väldigt uppskattade i sin umgängeskrets för sin goda mat”.

Att sälja genom att visa på nytta ökar din försäljning och skapar lönsammare försäljning än att visa på exempelvis traditionella produktfördelar.

Utmaningen för många är att förstå vad som skapar kundnytta för kunden. Först handlar det om att man måste känna sin kund. Det räcker inte med storlek på bolag, bransch, titel på kontaktperson utan det krävs djupare kunskap som till exempel hur din kund tjänar pengar, vilka utmaningar de står inför, vad förändras i deras värld. Vill du läsa mer om hur du får insikt och kunskap om kunden rekommenderas Kundinsikt eller Självfallet skall du fråga kunderna vad de vill ha”.

Vilken nytta gör din tjänst eller produkt

Sedan gäller det att omsätta din produkt eller tjänsts egenskaper till nytta för kunden. Här ser jag att många har svårt att röra sig bortom rena produktfördelar. Exempelvis ”Datorn har en ny hårddisk som inte blir så varm. Det gör att fläkten inte behöver gå lika mycket, med andra ord en tystare dator”.

Trots en kedja av fördelar är vi fortfarande inte inne på nyttan. Nyttan är att du bli mer produktiv med datorn, du kan arbeta längre stunder, i tystare miljöer tack vare den tysta fläkten.

Genom att effektivt visa på kundvärde kommer du att öka din försäljning och vinst. Fundera därför alltid på vilket värde din lösning tillför. “Kundnytta är värdet en produkt skapar åt en kund.”