Hoppa till innehåll
Försäljningschefen Logotype
Försäljningschefen Logotype
  • Hem
  • Tjänster
  • Kunder
  • Blogg
  • Om
  • Kontakt
Meny
  • Hem
  • Tjänster
  • Kunder
  • Blogg
  • Om
  • Kontakt
Sök
Close this search box.

Låter dina kunder dig ta beslut om vad de skall köpa?

  • Patrik Nordkvist Patrik Nordkvist

Antalet val som vi som konsumenter behöver ta varje dag ökar stadigt. Jag ser samma utveckling för företagskunder, inom de flesta branscher går utvecklingen snabbt framåt och nya lösningar tas fram hela tiden.

Självfallet är det i slutändan kunden som måste ta det slutgiltiga beslutet, men en bra säljare hjälper sin kund till rätt beslut.

Betydelsen av rätt beslut innebär inte alltid maximal försäljning utan just rätt beslut för kunden. De säljare som arbetar med kunden i fokus kommer över tid att bygga upp ett förtroende från sina kunder. Detta förtroende kommer att innebära att kunden allt oftare går på säljarens rekommendation. Ökning av omsättning och vinst kommer då i och med att kunden styr allt till de säljare som de har förtroende för.

Att förtjäna det förtroendet tar tid och kräver att man arbetar konsekvent med tre områden.

Kundkännedom

Lev med din kund. Genom behovsanalys och hög närvaro hos kund skapas en grundläggande förståelse för kundens utmaningar och möjligheter. Du behöver lägga tid på att sätta dig in i kundens bransch och fortsätta hålla dig uppdaterad om förändringar och hur dessa påverkar kunden.

Kundnytta

Baserat på ovan skall du alltid leverera lösningsförslag som ger mest värde till kunden. Det kan kräva förändringar internt för att kunna leverera, det kan också kräva en rekommendation att vända sig till någon annan. Läs mer kom kundnytta i ”Kundens behov är grunden för allt”.

Perfekt kvalitet

För att behålla och skapa större förtroende behöver leveransen vara av toppkvalitet. Missar och fel måste åtgärdas snabbt och gärna med en överleverans som kompensation.

När man uppnår samarbeten av denna form får man oftast en mycket långvarig och för båda parter lönsam affär.

Hur många av dina kunder låter dig bestämma vad de skall köpa?

Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Utbildning i säljeffektivitet och säljplanering Försäljningschefen Säljutbildning

Utbildning i säljeffektivitet och säljplanering

Vill du få bättre resultat i ditt säljarbete utan att arbeta hårdare? Vill du att ditt

Läs om utbildningen
Utbildning i presentationsteknik

Utbildning i presentationsteknik

Vill du kunna förbereda dig effektivare, känna dig tryggare och uppnå bättre effekt med dina presentationer?

Läs om utbildningen
utbildning i förhandling och affärsförhandling Försäljningschefen

Utbildning i förhandlingsteknik

Vill du kunna förbereda dig effektivare, känna din tryggare och uppnå bättre resultat i dina förhandlingar?

Läs om utbildningen

Fler ämnen på bloggen

Tag cloud
Affärsmannaskap Affärsutveckling Attrahera nya kunder Avslutsteknik Behovsanalys Behålla kunder Besöksbokning Budgetprocess Butiksförsäljning Citat om försäljning CRM Efterköpskänsla Eventförsäljning Fakta om försäljning Feedback Frågeteknik Förhandlingsteknik Försäljningsbudget Försäljningschef Försäljningserfarenhet Försäljningsmetodik Försäljningsmodeller Försäljningsprocess Försäljningsrutiner Hisspresentation Icke säljare Idéförsäljning Innesälj Insiktsförsäljning Invändningshantering Key Account Management Konkurrentanalys Korsförsäljning Kundbemötande Kundbesök Kundfokus Kundnytta Kundpresentation Kundservice Kundvärde Leadsgenerering Lön säljare Lösningsförsäljning Mentorskap Merförsäljning Mässförsäljning Målgrupp Mötesbokning Nyförsäljning Nätverksförsäljning Prissättning Produktförsäljning Prospektering Referenscase Relationsförsäljning Social Selling Säljare Säljbrev Säljeffektivitet Säljkommunikation Säljkompetens Säljkultur Säljledare Säljledning Säljmanus Säljmetodik Säljmodeller Säljmål Säljpitch Säljplan Säljpsykologi Säljstyrning Säljstödssystem Säljträning Säljtävling Säljutveckling Sätta mål Telefonförsäljning Testemonials Utveckla kunder

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.

Jag vill bli kontaktad

Vill du få vårt nyhetsbrev?

Du får våra säljtips, inbjudningar till webinar och andra event om försäljning och tillväxt. Helt kostnadsfritt.

Försäljningschefen

Försäljningschefen är ett försäljningsutvecklingsföretag som hjälper företag i hela Norden att skapa ökad försäljning och mer förutsägbar tillväxt. Vi erbjuder tjänster som föreläsningar, rådgivning och utbildningar.

Linkedin Twitter Facebook-f Rss Youtube

Tjänster

  • Utbildning
  • Föreläsning
  • Rådgivning
  • Böcker
  • Nätverk

Om

  • Personuppgiftspolicy
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Blogg
  • Kunder

© Copyright 2010-2023 Försäljningschefen Sverige AB