Ett CRM-system är grundläggande för att driva sin försäljning framgångsrikt.  Dock är det fortfarande ofta svårt att få säljarna att verkligen gå in för att använda systemet. När du skaffar ett nytt CRM-system finns det tre saker du skall tänka på när du skall sälja in systemet internt.

Fokus på användarna
Sälj alltid in fördelarna för användarna, det vill säga säljarna. Att ha långa utläggningar och berätta om nyttan för dig, ledningen, hur systemet skapar ordning och reda och så vidare ger ingen effekt.

Börja istället med att berätta hur systemet sparar tid för säljarna, hur det kommer att hjälpa dem att sälja mer = mer provision eller att minskad administration.

Tycker du att det är svårt att hitta fördelar för säljarna? Då har du troligen valt fel system. Skulle så vara fallet kommer du att få slita mycket hårt för att det skall användas.

Kryp först, gå sen
Det finns en anledning till att vi lär oss krypa innan vi går. Samma sak gäller med system. Sätt inte igång med alla processer och alla funktioner första dagen.

Risken är stor att säljarna kommer att tycka att det är övermäktigt och inte se nyttan. Det kommer också att ta lång tid att lära sig allt, vilket skapar ytterligare en tröskel.

Fokusera istället på att välja ut en eller ett par flöden där det finns snabba vinster för säljarna. Se till att de lär sig dem och ser nyttan. Då kommer säljarna vara positivt inställda till att göra mer i systemet.

Föredöme
Om du vill att dina säljare skall använda CRM-systemet måste du använda det själv. Som chef behöver du vara ett föredöme. Du måste också kunna hjälpa säljarna och tipsa om smarta sätt att använda det.

Ju mer du kan om nyttan med systemet desto lättare blir det att få andra att använda det. Tycker du det är krångligt att använda systemet? Då har du troligen valt fel system och lär inte få dina säljare att använda det.

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik
Om Försäljningschefen

Vi hjälper personer med kommersiellt ansvar att utveckla sin förmåga att skapa en ökad försäljning och tillväxt.
Vi tillföra kunskap och bidra till att goda skapa vanor och beteenden. Allt inom vårt ramverk där vi kopplar ihop kundresan med företagets försäljningsprocess.

Hör gärna av dig

Ring oss på 0709-102200 eller skicka e-post till info@forsaljningschefen.se så pratar vi mer.