Sex förslag till på avslutstekniker

Merparten av alla som arbetar med försäljning behöver bli bättre på avslutsteknik. Bristen på avslut grundas i rädslan att få nej. De flesta människor undviker eller drar ut på att ställa frågor som de kan få nej på. Exempelvis bjuder man inte ut tjejen eller killen som man är intresserad av, man söker inte drömjobbet etc.

Alla vi som arbetar med sälj kan inte agera så vi måste ställa frågan även om det finns en stor sannolikhet att vi får ett nej. För att underlätta att ställa frågan och gå på avslut finns ett antal avslutstekniker. Här kommer tre exempel.

  • Självklarhet. Om du har träffat kunden en lång tid och ni har rört er mot avslut under en längre dig. Agera då som det är klart att kunden skall köpa, frågan är inte om utan när.
  • Trappstegsmodellen. Gå igenom samtliga saker ni beslutat och kommit överens om. Avsluta sedan med att ställa frågan om köp.
  • Låsningsmetoden. Denna metod går även att använda vi förhandlingar av olika slag. Enkelt går den ut på att. Lyssna på kundens krav och önskemål, innan du besvarar samtliga ställ frågan om kunden kan teckna order idag om du kan uppfylla alla kraven och önskemålen.
  • Använd tiden till din fördel. Gå igenom hur tidplanen skulle se ut vid en leverans, så att kunden ser när de måste beställa för att inte missa sin egen deadline. Detta ger en tydlig punkt då kunden måste beställa. Exempelvis ”Då behöver jag din order idag för leverans i god tid till er lansering, skall vi lägga beställningen?”
  • Prova på. Om det är möjligt kan du hjälpa kunden till beslut genom att de får börja med att fatta ett beslut om provleverans. Exempelvis ”Skall vi börja med förstudien så få ni också mer underlag för hur ni skall gå vidare? Vi kan sätta igång med den nästa vecka. Vill du att vi gör det?”
  • Konsekvenser. Påvisa för kunden vilka konsekvenser det blir av att inte lägga beställningen nu. ”Om vi inte påbörjar arbetet nu riskerar ni att inte ha en lösning klar förrän efter sommaren. Skall vi påbörja arbetet nu så har vi garanterat allt klart innan semestern?”
  •  

Prova att avsluta på nästa möte!

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar