Merparten av alla som arbetar med försäljning behöver bli bättre på avslutsteknik. Bristen på avslut grundas i rädslan att få nej. De flesta människor undviker eller drar ut på att ställa frågor som de kan få nej på. Exempelvis bjuder man inte ut tjejen eller killen som man är intresserad av, man söker inte drömjobbet etc.

Alla vi som arbetar med sälj kan inte agera så vi måste ställa frågan även om det finns en stor sannolikhet att vi får ett nej. För att underlätta att ställa frågan och gå på avslut finns ett antal avslutstekniker. Här kommer tre exempel.

  • Självklarhet. Om du har träffat kunden en lång tid och ni har rört er mot avslut under en längre dig. Agera då som det är klart att kunden skall köpa, frågan är inte om utan när.
  • Trappstegsmodellen. Gå igenom samtliga saker ni beslutat och kommit överens om. Avsluta sedan med att ställa frågan om köp.
  • Låsningsmetoden. Denna metod går även att använda vi förhandlingar av olika slag. Enkelt går den ut på att. Lyssna på kundens krav och önskemål, innan du besvarar samtliga ställ frågan om kunden kan teckna order idag om du kan uppfylla alla kraven och önskemålen.

Prova att avsluta på nästa möte!