Inbound Marketing har blivit en populär metod för att möta kundens ökade kontroll över försäljningen. Rätt använd kan Inbound Marketing vara en utmärkt komponent i försäljningsarbetet. Det finns som med alla metoder saker om gör att man kan misslyckas och resultaten uteblir.
Inbound Marketing är ytterst sällan en snabb metod för att få resultat. Den kräver ofta också initiala investeringar. Den är alltså förknippad med stora risker kring att man satsar pengar och tid och inte får någon avkastning. Du kan kraftigt minska dessa risker genom att undvika två av de vanligaste misstagen.
Inbound marketing är inget projekt.
Generellt sett brukar det vara marknadsavdelningen som driver arbetet själva eller tillsammans med en extern byrå. Vem som driver är dock mindre viktigt. Det som de flesta gör fel är att man ser det som ett projekt. Här finns ofta en brytpunkt för när det skall ge resultat eller inte.
Traditionell marknadsföring tänker ofta i kampanjform med en början och ett slut. Inbound marketing tar aldrig slut. Det blir tvärtom en del av ett flöde som skall vara igång 24/7/365. När man börjat se det så kommer nämligen magin. Vi exemplifierar med en av Försäljningschefens flöden för Inbound Marketing – vår e-bok i presentationsteknik.
Den snurrar hela tiden på vår blogg, i sociala flöden och har laddats ned över 15 000 gånger till dags dato. Det har nu pågått i över fem år och det finns inget slutdatum. Vi arbetar löpande med att iterera både gällande konvertering, fler som laddar ned, och innehållet.
Inboud marketing är inte ett marknadsprojekt
Det andra felet är att behandla Inbound Marketing som något marknadsavdelningen gör, mäts och belönas på. För att lyckas med Inbound Marketing måste du se det som en del av försäljningsprocessen.
Huruvida det är en framgång eller inte beror på hur mycket pengar som i slutändan genereras i omsättning.
Vi fortsätter med exemplet e-boken i presentationsteknik. En traditionell marknadschef skulle troligen lyfta fram 15 000 nedladdningar av boken som en stor succé. Det är utan tvekan en bra siffra och nyckeltalen bakom är bra. Det är dock bara ett delmål, ett steg på vägen. Det som är intressant är hur många av de som laddade ned e-boken som också köper en utbildning eller annan tjänst. Dvs vad det genererar i försäljning.
För de som vill få verkliga resultat med Inound Marketing mäts framgången på vad flödet med e-boken ger i (lönsamma) intäkter. 15 000 nedladdningar och en miljon i intäkter är ett sämre utfall än 200 nedladdningar och två miljoner i intäkter.
Detta borde vara helt självklart, men alldeles för många som arbetar med Inbound Marketing hade sett det som framgångsrikt med 15 000 nedladdningar och inte tänkt vidare.
Summering
Rätt använd är Inbound Marketing en mycket bra metod att ha med i din process för att driva försäljning och tillväxt. Om du lägger lite mer tid i början på att se var och hur Inbound Marketing passar in i ditt arbete med att driva försäljning och tillväxt har du kraftigt ökat sannolikheten att lyckas.
Att sedan löpande mäta resultatet i (lönsamma) intäkter och agera därefter gör att Inbound Marketing kan bli ett av dina bästa sätt att bidra till din tillväxt!