En grund i allt försäljningsarbete är att det finns en väl definierad målgrupp. För att hitta potentiella kunder måste du ha en en väl fungerande process för hur man prospekterar inom den aktuella målgruppen. Prospekt brukar vara en utmaning för många. En duktig säljare som jobbar strukturerat och metodiskt kan dock ofta med mycket liten insats i det dagliga arbetet få tips på bra prospekt.
Här har du förslag på aktiviteter som gör att du hittar fler potentiella kunder med minimal insats:
Fråga dina befintliga kunder
Det absolut enklaste och lättaste sätten att få tips på potentiella kunder är att fråga dina befintliga kunder. Skapa en rutin att vid varje möte med en befintlig kund fråga om de känner någon som har behov av dina lösningar. En nöjd kund tipsar gärna om andra. Dessutom blir det mycket enklare att få till en affär om du har blivit rekommenderad av en befintlig kund.
Fråga på nykundsmöte
Lite mer vågat är att fråga på nykundsmötet om de känner fler som har samma behov. Här får man använda fingertoppskänslan om och när det är rätt att fråga. Det är dock inte helt ovanligt att företag som är i en process att köpa något redan bollat med bekanta på andra företag. Hur du lite tur delar de med sig av dessa kontakter. I vissa fall kan det till och med finnas synergieffekter med att arbeta på det viset.
Kolla skylten i trapphuset
När du är på väg till kundbesöket eller direkt efter kolla alltid vilka andra företag som sitter i huset. Om det finns företag som är relevanta för dig och är i din målgrupp tar det dig sedan 5 minuter att stanna till hos och fråga i receptionen vem som är ansvarig för dina frågor. Därefter skickar du ett mail eller ännu hellre ringer ett samtal. Har du tur får du tag på kontaktpersonen direkt när du är i receptionen.
Sociala nätverk
Om det finns en guldgruva för prospekt är det på sociala nätverk. Det finns mängder av smarta sätt att hitta potentiella kunder här. Exempelvis när du uppdaterar och kommenterar på sociala medier springer du garanterat på företag och personer som har behov av dina tjänster. Du kan läsa mer i ”Fyra steg för att lyckas med försäljning via LinkedIn”.
Annonser och reklam
Är du i rekryteringsbranschen är platsannonserna fortfarande en stor källa till prospekt. Det är dock ett så vanligt sätt att det är en svår väg att vara framgångsrik. Det finns dock massor av branscher där man inte arbetar så men skulle kunna göra det. Sök på platsannonser efter en titel du vill nå. När du ser en annons från en potentiell kund gör du en notering och följer upp detta inom tre till sex månader då personen just har börjat.
Dina sociala aktiviteter
Oavsett om du spelar fotboll, jagar eller går en matlagningskurs så träffar du en massa människor privat. Var alltid nyfiken på var folk arbetar. Det kan vara en potentiell kund. Tänk dock på att använda fingertoppskänslan beträffande när och hur du tar upp frågan, men se till att fråga.
Barnens aktiviteter
Om du har barn så träffar du troligen andra föräldrar på daglig basis. Med stor sannolikhet finns det här personer som arbetar hos potentiella kunder till dig. Självfallet skall du inte inleda med den frågan. Det skall inte heller vara huvudsyftet i samtalet med andra föräldrar men pratar du med dem lär du komma in på jobb. Var då alltid öppen för möjligheten att få in en fråga om jobb och kontakter.