Alla på företaget bör bidra till ökad merförsäljning

Vi har tidigare konstaterat att ett snabbt sätt att öka försäljningen är att sälja mer till befintliga kunder. Ett av de effektivaste sätten att öka försäljningen till befintliga kunder är att skapa ökad merförsäljning.

På många företag är försäljning fortfarande något endast försäljningsavdelningen ängar sig åt. Merförsäljning är dock något som borde vara naturligt för alla som har kundkontakt – servicepersonalen, kundtjänsten, receptionisten, projektledaren med flera.

En ökning av merförsäljningen kan alltså ske genom att hjälpa alla med kundkontakt att börjar sälja:

Genomför dessa fyra punkter för lägga grunden till ökad merförsäljning:
  • Förankring – Se till att försäkra med dina kollegor. Om de inte är med på att deras personal får ytterligare uppgifter och är införstådda med behovet kommer du arbeta i motvind.
  • Inställning – För att ha en chans att lyckas måste inställningen till ökad merförsäljning vara den rätta. Merförsäljning är att se som service. Du hjälper helt enkelt kunden att få ut mer nytta av sitt köp.
  • Säljstöd – Skapa stöd genom beställningsblad etc. Allt för att underlätta för de som skall sälja. En serviceteknikers primära uppgift är att utrustningen fungerar. Är det krångligt att genomföra ökad merförsäljning kommer minsta motståndets lag att följas. Med andra ord ingen merförsäljning.
  • Belöning – Inför en tävling, lyft upp framgångsrika exempel på intranätet, månadsmöten eller dylikt. Få alla som skapat ökad merförsäljning att känna den lycka som en framgångsrik säljare känner.

Finns det potential på ditt företag att få fler att arbeta med att skapa mer merförsäljning?

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar