Att få till personliga möten med kunden blir svårare och svårare. När du väl får möjlighet att sätta dig ned med kunder öga mot öga gäller detta att du får ut mesta möjliga av mötet.
Det är en mängd saker du skall göra för att få till det perfekta mötet. Det finns dock tre mycket vanliga misstag som gör att mötet inte blir lyckat.

Dåliga förberedelser
När man väl fått till mötet är det alldeles för många som inte lägger tid på att förbereda mötet. Om du inte lägger ordentligt med tid på att förbereda dig är all den tiden bortkastad. Om någon har tagit sig tid att träffa dig personligen och du inte är ordentligt förberedd är det först och främst en förolämpning mot personen i fråga. Det gör också att du med största säkerhet inte kommer att få det önskade utfallet av mötet.

Dålig planering av mötet
Det spelar i grunden ingen roll om du har ett eller 15 kundbesök i veckan. Varje möte behöver planeras utifrån sina förutsättningar. Självfallet utgår du alltid från en grundmall för hur du gör ett bra möte. Att sedan göra exakt likadant på alla möten duger inte.
Du skall anpassa det utifrån företaget och personen du skall träffa och dennes förväntningar. Det kan handla om att addera ett par kundunika bilder i din presentation, byta ut referensföretagen eller liknande.

Inte tagit fram relevanta frågor
Precis som du har en mall för möten har du ett grundläggande frågebatteri. Precis som för mötet räcker inte mallen hela vägen. Du behöver alltid ta fram relevanta och anpassade frågor till just det aktuella mötet. Att ställa rätt frågor är avgörande för att du skall lösa kundens problem och på så sätt göra en affär. Ställer du inga frågor kan du inte förstå kundens problem och förstår du inte problemen kan du inte lösa dem.