Efterköpskänsla – det är precis som det låter, känslan som infinner sig efter att du köpt något. Precis efter att vi gjort ett inköp kommer en form av osäkerhet och vi kan ifrågasätta vårt köp.

Att skapa en bra efterköpskänsla bidrar till att kunden kommer tillbaka och köper igen. Omvänt, får kunden ingen bra efterköpkänsla blir den missnöjd och i värsta fall försöker häva köpet.

Alla kan sanningen om att det tar mindre tid att behålla en kund än att hitta en ny. Ändå är min bedömning att de flesta av oss lägger för lite tid och kraft på att skapa en bra efterköpskänsla.

Här kommer några tips på hur du får dina kunder att få en bättre efterköpskänsla:

Säg ”Tack för beställningen!” Enkelt och värt så mycket. Tar du emot ordern personligen säg det direkt, kommer ordern via mail ring och tacka eller skicka ett tackmail beroende på orderns värde.

Ring eller maila och bekräfta att ordern är registrerad. Kunden blir lugnare och tryggare av att veta att allt gått bra och att beställningen är lagd.

Skicka mail efter ett par dagar och bekräfta status på ordern. Alla former av kommunikation gör kunden lugnare och skapar på så sätt en bättre efterköpskänsla.

Skicka med något med leveransen. Ex Redaktionen brukar skicka med en minigodispåse vid leverans av böcker.

Skicka med ett tack med fakturan. Du kan aldrig säga tack för ofta.

Fakturan är en händelse som ofta drar ned efterköpskänslan. Det är egentligen ingen konstig för det är oftast då kunden faktisk betalar för köpet. Känns då din produkt inte prisvärd förstärks den känslan. Motverka detta genom att ringa eller maila och följ upp leveransen samtidigt som fakturan skall betalas. Då kan du lätt fånga upp eventuella problem eller andra saker som påverkar efterköpskänslan.

Och två självklarheter, men som gör enorm skillnad:

Leverera i tid. Ja, basic men troligen en a de saker som skapar mest irritation när det inte fungerar. Förseenade leveranser ger också högre belastning på kundtjänst och driver därmed kostnader.

Slutligen håll allt du lovat under införsäljningen. Ett företag som inte håller vad de lovar blir lätt en snackis vid middagsbordet. Du får inte bara en missnöjd kunde utan riskerar att missa nya kunder utan att ens veta varför.

Vad skall du göra för att skapa en bättre efterköpskänlsa?