I många branscher är säljcyklerna långa, ibland flera år. Säljcyklerna tenderar dessutom av olika anledningar att bli längre och längre. Det finns dock sätt att korta säljcykeln.

Här är fem tips på hur du kan gå till väga för att korta din säljcykel.

Kvalificera dina leads

Att ha många leads är bra, men ännu bättre är att ha väl kvalificerade leads. Många är fortfarande kvar i att försäljning är ett ”numbers game”. Har du inga leads kommer du inte att sälja något, men har du en massa okvalificerade leads kommer du inte sälja så mycket heller och framför allt kommer det ta mycket lång tid. Kvalificera dina leads och lägg tid på dem, så kortar du din säljcykel. Läs mer i ”Att välja och välja bort – Affärer”.

Påvisa kundnytta

Se till att du i alla affärer du lägger tid på kan påvisa kundnytta med ett högt kundvärde. Sätt ett krav att för att lägga tid på en potentiell affär skall du kunna påvisa tydlig kundnytta.

Tala med beslutsfattare

Ett vanligt fel är att säljare bedömer att de har en affärsmöjlighet som de lägger tid på utan att ha pratat med beslutsfattare. Har du inte träffat beslutsfattaren är det lång tid kvar innan det blir en affär. Ju tidigare du träffar beslutsfattare desto snabbare kan du ta beslut om det är en affär du skall arbeta med.

Påvisa lönsamhet för kunden

Säkerställ att du kan räkna hem din lösning åt kunden. I de flesta fall är en ROI kalkyl perfekt för att säkerställa att så är fallet och även påverka kunden att ta beslut snabbare. Oavsett hur du väljer att göra det se till att du vet hur kunden räknar hem din lösning och att du kan bevisa det för kunden.

Påvisa hur du är unik

Ju mer unik du framstår desto enklare blir det för kunden att ta beslut. Unikitet medför att du kortar dina säljcykler. Se därför till att ha stenkoll på vad som gör dig och din lösning unik. Både generellt och i det specifika kundcaset.

Det går med andra ord att korta dina säljcykler om du ser till att arbeta på rätt sätt. Hur skall du går tillväga för att korta dina säljcykler?