Rollen som säljare förändras snabbt och för att fortsätta vara framgångsrika måste många säljare modernisera sitt sätt att arbete. Även om det inte är så att allt du gjort bli omodernt och slutar fungera är det viktigt att se vilka områden du kan modernisera. Om du stannat av blir mer och mer av det du använder dig av omodernt och det blir svårare och svårare att komma ikapp.
Det finns oftast flera vägar att gå till framgång så du kan behöva modernisera fler områden. Det finns samtidigt alltid vissa områden som är mer avgörande. Här är de fem viktigast områden att förändra framåt.
Kunden i fokus. Kundens affär är nummer ett.
En modern säljare fokuserar på kundens framgång. Det kan låta som en klyscha, men är det som gäller idag. Gör du inte kunden framgångsrik blir det knappast någon affär och det blir absolut inte fler affärer.
Moderna säljare ser till att har samma insikt och förståelse för kundens affär och utmaningar som kunden själv. De har också fullt fokus på att lösa kundens problem. Genom att göra kunden framgångsrik blir säljaren viktig för kunden.
Kommunicerar på kundens villkor
En modern säljare använder alla tänkbara kommunikationskanaler, allt från personligt besök, telefon, sociala medier och mässor till välskrivna mail. Det handlar helt enkelt om att en modern säljare är där kunden är. Vill kunden kommunicera via telefon eller Twitter så är den moderna säljaren där. Läs mer i ”Fyra tips för personlig och relevant kundkommunikation”.
Den säljare som vill vara modern förstår de sociala koder som gäller i olika kommunikationskanaler och kan sömlöst röra sig mellan alla kanaler. All kommunikation sker helt på kundens villkor.
Bjuder på kunskap
En modern säljare är i mångt och mycket en rådgivare. Att dela med sig av råd och kunskap är ett perfekt sätt att attrahera och knyta kontakten med potentiella kunder. Kunskap kan sedan bidra till att utveckla och behålla befintliga kunder.
En modern säljare är nyfiken, läser på inom sitt område och är ständigt uppdaterad om det senaste. Det sker genom att läsa, ha hög närvaro hos sina kunder och att göra egna analyser.
Genom sin kunskap och förståelse för kundens affär har en modern säljare oftast bättre insikt i den framtida utvecklingen för sin marknad än bolagets ledning och styrelse.
Använder tekniken för att lyckas
Den moderna säljaren är helt uppdaterade om den senaste tekniken. De förstår att teknik är ett hjälpmedel och är duktiga på att ställa krav på tekniken så att den verkligen hjälper till att skapa värde. De använder teknik som ger fördelar i affärerna. De förväntar sig helt enkelt system som stöder deras försäljning och ger dem och samtidigt kunderna mervärde.
En modern säljare har sannolikt en telefon av senaste modellen, inte för att det är den senaste utan för att kunna hantera alla appar, gps och annat som gör att de kan spara tid och effektivisera sig. En modern säljare använder sig av teknik för att lyckas.
Stark egen drivkraft
En bra ledare kan bidra till en motiverande miljö. Rätt företag erbjuder en kultur som bidrar till framgång. En modern säljare har dock alltid en stark egen drivkraft.
På samma sätt ger mål, budgetar, instruktioner och manus en bra grund och struktur. Moderna säljare drar nytta av strukturen och anpassar sig till den. Samtidigt är de i framkant i det att de hela tiden vet hur de skall justera saker för att nå ett bättre resultat. De har en stark egen drivkraft som gör att de drar nytta av organisationen men samtidigt kan prestera bättre.
Arbetar du redan som en modern säljare eller behöver du utveckla dig?