Många inom säljbranschen påstår att kallbearbetningens tid är förbi. Att det räcker med att vara köpbar, sociala medier, få kunden att kontakta dig etc. Inget kan vara mer fel. De nämnda områdena är utan tvekan viktiga och en del i framgången. Framgångsrik försäljning kräver dock en viss mängd kallbearbetning. 

Andelen beror på bransch och vilken typ av produkt du säljer. Kall är också en definitionsfråga då det finns flera sätt att de du ringar har kommit i kontakt med dig tidigare.

Med det sagt sluta hitta anledningar att inte bearbeta kallt och börja göra det istället. Här kommer tips på hur du blir framgångsrik med att bearbeta kallt via telefon.

Rätt målgrupp

Utgå från någon form av målgruppsanalys för att välja ut vilka du skall bearbeta. Säkerställ dock att du har tillräckligt många att bearbeta. Effektiv kallbearbetning kräver mycket underlag, se därför till att inte vara för snäv i ditt urval.

Kvalificera

Innan du ringer skall du självfallet läsa på lite om kunden. Det kan vara ett besök på hemsidan eller liknande för att göra en snabb bedömning huruvida de kan vara i behov av din produkt. Nyckelordet är dock en snabb bedömning, ägna inte mängder av tid med att läsa på om kunden. Du lär dig mest om kunden genom att fråga personligen.

Nej är ett nej

Lär dig att ta ett nej. Många är fast i myten om att man aldrig skall ta ett nej. Att fortsätta försöka efter att fått ett tydligt nej är bara slöseri med tid. Bättre är att återkomma längre fram och göra ett nytt försök senare, med ett nytt upplägg.

Boka tid

Att tro att du skall ringa lite då och då fungerar sällan. Boka av tid för att ringa och se till att göra det då. Kan du sedan få till samtal löpande utöver det är det perfekt.

Sätt mål

Hur många skall du ringa varje tillfälle? Hur många skall du kontakta i veckan? Hur många möten skall du boka? Med mål blir det enklare att se att du är på banan och känna tillfredsställelse med att uppnå dina mål. Vill du läsa mer om hur du sätter mål rekommenderas ”Sätt smarta mål med SMART modellen”.

Utveckla dig

Skriv ned vad som går bra och mindre bra. Ha hela tiden i bakhuvudet hur du kan bli lite bättre och vad du skall göra för att det skall bli så.