Grundläggande kundvård – Lova mindre, håll mer

Att lova mindre och hålla mer är en av de äldsta sanningarna inom alla former av affärsrelationer. Det borde vara förhållandevis enkelt att klara av både för individen och företaget som helhet. Samtidigt är det en av de saker som ofta skapar missnöje och gör att kunder klagar.

Av någon anledning verkar många fortfarande tycka att det är enklare att lova en massa saker. Lova och inte kunna leverera och sedan bli utskälld eller i värsta fall se kunden byta till en konkurrent.

Eller är det så att man inte tycker det utan bara inte tänker? Eller att man inte klarar av att lösa sin uppgift, sälja eller hantera ett kundtjänstsamtal, utan att behöva ljuga?

Helt ologiskt

På ett logiskt plan är detta helt obegripligt. Lovar du för mycket kommer du att få problem. Samtidigt är det en enkel lösning för stunden att bara säga ja till det kunden ber om och hoppas att det löser sig, det kanske inte ens är du som behöver ta hand om problemet sedan utan en kollega.
Jag arbetade för många år sedan med en riktigt skarp ekonomichef. Så fort han anade att någon höll på att lova för mycket brukade han dra den underbara liknelsen att det är som att kissa i byxorna, först blir det varmt och skönt men sen…

Över tid reglerar det här sig självt. Företag som ständigt lovar för mycket får dåligt rykte, tappar försäljning och vinst, slutligen går de i konkurs. Individer som ständigt lovar tenderar att gå ett liknade öde till mötes, med avsked eller i alla fall en obefintlig karriär. Kortsiktigt kan både individer och företag klara sig och till och med tjäna på lögner, men ytterst sällan långsiktigt.

Med tanke på hur snabbt saker sprids idag jämfört med för bara tio år sedan, exempelvis via sociala medier, går det väldigt snabbt att hamna i problem med återkommande lögner och att lova för mycket.

Ökat personligt ansvar är en lösning

För att undvika det och skapa en kultur där man inte lovar för mycket finns det flera olika metoder att ta till. En metod innebär att den person som lovat saker till kunden alltid är med i de fall det blir problem. Detta gäller både externt och internt.

Om en säljare har lovat en kund för mycket är det säljaren som tar mötet med den arga kunden. Om det är en produktionschef som lovat vissa leveranstider som sedan inte hålls är det förstås han eller hon som följer med till kunden.

Genom att den individ som lovat för mycket får vara med och ta ansvar ser man effekten av att lova för mycket. Det skapar ett kvalitetstänk genom organisationen då individen får ta ansvar och inte kan gömma sig bakom det anonyma företaget.

Tänk på att det måste ställas större krav på ledning och chefer i detta fall att föregå med gott exempel. En lögn från VD eller en högre chef kan rasera arbetet för hela organisationen.

Att alla på företaget lovar mindre och håller mer kommer att skapa respekt hos kunderna. Ni kommer skapa starkare relationer då kunderna känner sig trygga med att ni levererar det ni lovar.

Börja idag, lova mindre och håll mer!

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar