En av de äldsta sanningarna inom alla former av affärsrelationer är att lova mindre och hålla mer. Det borde vara förhållandevis enkelt att klara av. Samtidigt är det en av de saker som ofta skapar missnöje och gör att kunder klagar.
Av någon anledning tycker många att det är enklare att lova en massa saker, inte kunna leverera och sedan bli utskälld eller i värsta fall se kunden byta till en konkurrent.

På ett logiskt plan är detta helt obegripligt. Lovar du för mycket kommer du att få problem. Samtidigt är det en enkel lösning för stunden att bara säga ja till det kunden ber om och hoppas att det löser sig, det kanske inte ens är du som behöver ta hand om problemet sedan utan en kollega.

Jag arbetade för många år sedan med en riktigt skarp ekonomichef. Så fort han anade att någon höll på att lova för mycket brukade han dra den underbara liknelsen att det är som att kissa i byxorna, först blir det varmt och skönt men sen…

Över tid reglerar det här sig självt, företag som ständigt lovar för mycket får dåligt rykte, tappar försäljning och vinst, slutligen går de i konkurs.

För att undvika det och skapa en kultur där man inte lovar för mycket finns det flera olika metoder att ta till. En är att den person som lovat saker till kunden alltid är med i de fall det blir problem, både externt och internt.
Har en säljare lovat en kund för mycket är det säljaren som tar mötet med den arga kunden. Är det en produktionschef som lovat vissa leveranstider som sedan inte hålls är det förstås han eller hon som följer med till kunden.

Genom att den som lovat för mycket får vara med och ta ansvar ser man effekten av att lova för mycket. Det skapar ett kvalitetstänk genom organisationen då individen får ta ansvar och inte kan gömma sig bakom det anonyma företaget.

Att alla på företaget lovar mindre och håller mer kommer att skapa en respekt hos kunderna och starkare relationer då de känner sig trygga med att ni levererar det ni lovar.

Börja idag, lova mindre och håll mer!