Hur du förbättrar dina relationer med ”svåra” kunder

Det finns vissa kunder där relationerna aldrig blir riktigt bra, anledningarna kan vara många. Det är något som blev fel i början, organisationerna har olika värderingar, eller de har helt enkelt som strategi att vara obekväma. Oavsett anledning går det att agera för att förbättra dina relationer eller i alla fall hålla relationen på en godkänd nivå. 

Här kommer fem saker du kan göra för att förbättra dina relationer:

Välj en stark och trygg huvudkontakt

Rätt person på rätt plats är ett passande uttryck. Kommer relationen att vara tuff är det oerhört viktigt att välja ut en person som är stark och trygg i sig själv och som kan ta huvudansvaret för relationen.
I allmänhet ger vi lite uppmärksamhet åt vårt eget välbefinnande, särskilt i tider av stress. Människor som regelbundet fokuserar på sin fysiska, mentala och emotionella hälsa kan bättre hantera svåra situationer.

Investera i relationen

Om ni skall kunna skapa en bra relation måste ni vara beredda att investera tid, vilket i slutändan betyder pengar. Om ni inte är villiga att lägga mer tid än på en normal kund är det dömt att misslyckas.

Ni skall också planera att ni behöver arbeta med kunden över en längre tid. Relationer ändras inte över en natt och går inte heller att köpa på kort tid.
Att göra små saker, regelbundet under lång tid är det som ger resultat. Precis som i vilken relation som helst. Du kan läsa mer i ”Skapa affärer genom att underhålla dina relationer”.

Personliga möten

Ni kommer inte att skapa goda relationer via mail eller ens telefon. Kunder där man behöver utveckla relationen måste man se i personliga möten.
Relationer byggs i personliga möten där det finns tid för småprat, allt från i kön till kaffemaskinen till promenaden tillbaka till receptionen efter mötet.
E-mail och telefon är perfekt för att underhålla relationer och om det redan finns en god relation att bygga vidare på.
Att skapa eller förbättra en dålig relation är i bästa fall mycket svårt och i sämsta fall omöjligt att göra på e-mail och telefon.

Prata med rätt person

Ibland kan relationen har skurit sig med en eller ett par individer. Detta kan bero på mängder av saker, personliga skäl, att de blivit överkörda internt vid inköpet osv.
Oavsett, se till att bredda kontaktytan hos kunden och börja prata med rätt personer. Helt enkelt personer som vill och har mandat att skapa en bättre relation med er.

Som sista utväg, säg upp kunden

Ni har provat allt, men upplever fortfarande att relationen med kunden tar så mycket kraft att den inte längre motsvarar omsättningen och vinsten som kunden ger.

Då uppstår frågan: Ska ni säga upp kunden?

Ja, man kan faktiskt säga upp kunder. Dessutom är de flesta alldeles för dåliga på det. I många fall blir det en lättnad för hela organisationen och frigör energi som ni kan lägga på andra kunder. Vidare kan ett sådant beslut ofta leda till att all frigjord tid gör det möjligt att höja både omsättning och vinst.

Ni kan dessutom räkna på det. Jämför hur mycket tid ni lägger ner på den olönsamma kunden med vad motsvarande tid skulle ge i utveckling av andra affärer. Om den kalkylen visar lönsamhet blir beslutet både enklare och tydligare.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik är expert på försäljning, säljledning och affärsutveckling. Han har hjälpt hundratals företag att öka sin försäljning genom rådgivning och säljträning. Med över 30 års erfarenhet som säljare, försäljningschef och VD vet han vad som krävs för att skapa tillväxt – på riktigt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar