Kundbortfall är kostsamt. Att en del kunder lämnar är oundvikligt även om de är helt nöjda. Värre är när kunder är missnöjda. När kunder är missnöjda slutar de att göra affärer med dig. Kundbortfall har en betydande påverkan på din verksamhet eftersom det minskar intäkterna och gör det svårare att skapa tillväxt.
Trots detta har mer än två tredjedelar av företagen ingen strategi för att förhindra kundbortfall. Här delar vi med oss av praktiska tips för att hjälpa dig att minska kundbortfallet och bygga relationer med dina befintliga kunder, så att du kan behålla dem nöjda och lojala.
Vad är kundbortfall?
Kundbortfall, eller churn, avser antalet kunder som slutar använda och betala för din produkt eller tjänst under en viss tidsperiod. Det är en viktig indikator på hur väl ditt företag lyckas med att behålla sina kunder.
Varför är det viktigt att minska kundomsättningen?
Kundbortfall är en viktig indikator på hur nöjda kunderna är med ert företag. Det blir därför en KPI som både leverans och försäljning har nytta av att följa och försöka förbättra. Det finns två huvudsakliga skäl till detta:
- Ekonomisk påverkan: Företag förlorar stora summor pengar på grund av kundbortfall. Enligt Forrester kostar det fem gånger mer att skaffa nya kunder än att behålla en befintlig. Stora kundtapp kräver med andra ord ännu större investeringar i nyförsäljning för att lyckas skapa tillväxt i företaget.
- Vinstökning: Ju fler kunder ett företag behåller, desto mer intäkter genererar det. En rapport från Harvard Business School visar att en ökning av kundretentionsgraden med 5% kan leda till en ökning av vinsterna med 25-95%. Omvänt ger nya kunder lägre vinst, vilket leder till att ett företag som blir för beroende av nyförsäljning har svårt att nå upp till en god lönsamhet och i värsta fall ingen vinst alls.
Sju sätt att minska kundomsättningen
Här är sju effektiva strategier för att minska kundomsättningen:
- Analysera varför kundbortfall uppstår: Det första steget för att minska kundbortfall är att förstå varför kunderna lämnar. Det enklaste sättet att göra detta är att prata med dem. Genom att verkligen prata med dina kunder kan du få omedelbar feedback om vad som gick fel.
- Engagera dina kunder: För att förhindra kundbortfall är det viktigt att aktivt engagera dina kunder med din produkt. Ge dem skäl att återkomma genom att visa det dagliga värdet av att använda dina produkter och tjänster.
- Utbilda kunden: Erbjud högkvalitativa utbildnings- eller supportmaterial som hjälper kunderna att förstå och använda dina produkter effektivt. Det kan vara gratis utbildningar, webbinarier, videotutorials och produktdemonstrationer.
- Känn igen vilka som är i riskzonen: Identifiera kunder som är mer benägna att lämna och nå ut till dem i tid. Genom att vara proaktiv kan du förhindra att dessa kunder lämnar.
- Erbjud incitament: Ge incitament som rabatter och specialerbjudanden till kunder som riskerar att lämna. Se till att dessa erbjudanden är fördelaktiga för både dig och kunden.
- Förbättra kundservicen: Se till att din kundservice är snabb, effektiv och upplevs positiv. Dålig kundservice är en ledande orsak till kundbortfall, så att investera i utbildning av ditt kundserviceteam kan göra stor skillnad.
- Samla in och agera på kundfeedback: Regelbunden insamling av kundfeedback hjälper dig att förstå kundernas behov och problem.
Använd denna feedback för att förbättra dina produkter och tjänster, vilket visar att du bryr dig om kundernas upplevelse. Läs mer i ”Sju saker att göra för att behålla dina kunder.”
Slutligen om kundbortfall
Nu när vi har fastställt att det inte är ekonomiskt klokt att förlora för mycket kunder, är det bättre att fokusera på att behålla dem. Var proaktiv i ditt arbete för att förhindra kundbortfall genom att skapa förutsättningar där kunderna tydligt ser och använder de fördelar som dina produkter erbjuder.
Att minska kundbortfall bör vara högst upp på prioritetslistan för varje företag och ingå i säljprocessens del att behålla kunder. Kom ihåg att även en liten ökning i kundretention kan ha en stor påverkan på dina kostnader och intäkter. Fokusera på att förbättra hur ni ger värde till era kunder och visa dina kunder att de är värdefulla för ditt företag.