Hur tre nivåer av mål kan hjälpa dig i målarbetet. Att sätta mål är en konst som kräver kunskap och erfarenhet. Det finns mängder av artiklar och litteratur kring hur man sätter mål på bästa sätt. Trots detta landar en säljare (eller andra som har mål) sällan exakt på mål, det är vanligare att missa eller gå över.

Som ledare vill man att medarbetare som inte kommer att klara målet ändå kämpar för att prestera så bra som möjligt och att de som redan klarat målet fortsätter och på så sätt levererar lite mer. Här kan det lätt uppstå en utmaning med motivationen hos den enskilda säljaren.

Ett sätt att lösa detta är att sätta tre nivåer av mål

  • Trygghetsmål
  • Realistiska mål
  • Barriärbrytande mål

Låt oss titta lite närmare på de tre nivåerna av mål.

Trygghetsmål

Det är precis som det låter, det lätta och säkra målet, likna det vid ett säkerhetsnät. Det skall vara förhållandevis lätt att klara detta mål. Det finns samtidigt ingen prestige, inga belöningar i att klara trygghetsmålet. Denna nivå skall vara satt så att misslyckas man här är frågan om man valt rätt karriär.

Realistiska mål

Det är en nivå som helt klart är uppnåbar, men det krävs ordentlig planering och hårt arbete för att nå den. Klarar man dessa mål skall både säljaren och företaget vara nöjda. Det skall finnas en rimlig belöning i form av bonus och provision, men även stolthet och prestige i att vara en bra säljare.

Barriärbrytande mål

Det är just barriärbrytande. Det handlar inte om att vara lite bättre än realistiska, utan ordentligt mycket bättre. Här skall säljaren kunna tjäna mer än VD. Här skapar säljaren riktigt stor lönsamhet för företaget. Samt det viktigaste, här är man utan tvekan en toppsäljare. En av de viktigaste personerna på företaget, om inte den viktigaste.

Genom att arbeta med tre nivåer går det i många fall att få säljarna (och alla andra som har mål) att få än bättre motivation och att fler ger det lilla extra.

Tänk dock på att fler mål kräver mer arbete och löser inte utmaningen med att sätta rätt mål. Hamnar ni ofta i situationen att de flesta medarbetarna inte klarat sina mål, eller omvänt att alla alltid går över sina mål, behöver ni titta på hur ni i ert företag sätter mål snarare än att tillföra fler målnivåer. En orsak kan då vara at ni satt mål men inte arbetat med hur ni skall nå dem. Läs mer on hur ni når era mål i ”Mål – mer än bara en siffra”.