Första kundmötet, kanske det viktigaste mötet med en kund. Att göra ett bra intryck på första kundmötet lägger ofta grunden för en framgångsrik affär. Relationen mellan köpare och säljare är en stor del av framgången och ett dåligt första intryck tar tid att arbeta upp. Första kundmötet sätter relationen för en lång tid framöver och är därför värt att lägga lite efter tid på.

Här kommer några tips för att skapa ett bra första intryck:

Gör en sökning på Google av personen du skall träffa

Om han eller hon inte har ett alltför vanligt namn kan du ofta hitta mängder av information. Du kan via exempelvis LinkedIn får en snabb bild av personens yrkesliv, sökningen kan visa om personen är aktiv i någon idrottsförening etc. Läs även igenom kundens hemsida och försök skapa dig en god bild. All denna information gör att du lättar kan ställa frågor och föra samtalet vid mötet.

Kom i tid

Att komma sent till ett möte visar att du inte respekterar kundens tid och ger också en indikation om att du inte är så noga med deadlines. Om du trots detta kommer att komma sent, ring och berätta det innan du skall vara där. Be om ursäkt och förklara också orsaken. De flesta har idag ett pressat schema och kommer du sent får du med stor sannolikhet kortare tid för mötet med kunden, det vill säga du förlorar värdefull säljtid förutom att du gör ett sämre intryck.

Tänk på ditt utseende

Se till att du har en vårdad klädsel som är anpassad efter dina kunder. Är du osäker är det alltid bättre att vara lite bättre klädd. Kom även ihåg saker som frisyr, ögonbryn, naglar mm. Tänk på att säkerställa att hela du är välvårdad. Helt enkelt säkerställ att det inte finns något negativt att haka upp sig på.

Två öron och en mun

Se till att använda dem därefter. Speciellt på ett första möte är risken att du uppfattas som ointresserad om du pratar för mycket.

Använd ett bra språk

Svordomar, slang är självklart att det drar ned första intrycket. Att på ett första möte använda en massa oförståeliga branschuttryck riskerar också att ge ett dåligt intryck. När du lär känna kunden mer kan du anpassa dig till dennes språk för att öka känslan av samhörighet.

Behandla alla som beslutsfattare

På första mötet har du ingen klar uppfattning om vem som är viktig eller inte hos kunden. Innan du ha koll på vem som är beslutsfattare och vem som är påverkare på kundens företag är det lätt att anta helt fel. Ha därför inga förutfattade meningar och behandla människor lika.

Kom förberedd

Att boka ett möte med någon, ta upp dennes tid och sedan inte komma förberedd skapar inte ett bra första intryck. Idag förväntas du både ha läst på om företaget och personen i sig. Att börja med ett fråga om ”Berätta vad ni gör” ger bara ett drygt intryck. Det visar att du inte ens brytt dig om att läsa på kundens hemsida. Det visar också att du inte förberett hur du skulle kunna hjälpa kunden. Förbered dig därför alltid väl.

Presentera inte din lösning

Börja alltid med att göra en ordentlig behovsanalys. En säljare som börjar presentera sin lösning utan att veta kundens behov framstår som ointresserad. Här använder du dig av informationen du fått i samband med dina förberedelser. Istället för att fråga vad kunden gör, frågar du jag har förstått att ni arbetar med det här och är väldigt framgångsrika. Berätta lite mer om vad ni gjort för att bli det. Läs mer i ”Hur du blir bättre på behovsanalys”.

En positiv och avslappnad attityd.

Kan låta självklart men blandningen av att vara positiv och avslappnad är viktigt för att ge ett bra intryck på första kundmötet. Är du för på och positiv ger det lätt ett oseriöst intryck. Om du är för stel riskerar du att uppfattas som överlägsen och ointresserad. Lyssna, för en dialog och var genuint intresserad av att lösa kundens utmaningar så blir det ofta positivt och avslappnat.