Hoppa till innehåll
Försäljningschefen Logotype
Försäljningschefen Logotype
  • Hem
  • Tjänster
  • Kunder
  • Blogg
  • Om
  • Kontakt
Meny
  • Hem
  • Tjänster
  • Kunder
  • Blogg
  • Om
  • Kontakt
Sök
Stäng

Hur du behåller dina stora kunder

  • Patrik Nordkvist Patrik Nordkvist

Alldeles för många företag är beroende av ett fåtal stora kunder. Att ha en väl fungerande plan för hur du skall behålla dem är med andra ord A och O för att fortsätta vara framgångsrik. 

Här kommer tips på hur du ökar möjligheten att du behåller dina stora kunder lång tid framåt.

Ta inget för givet

Många går omkring i en falsk tro att de stora kunderna är ett faktum. Det är oftast då de börjar lämna dig. Se därför till att det aldrig skapas en inställning på företaget där ni tar era stora kunder för givna.

Lära känna, verkligen känna dem

Oavsett typ av relation är kunskap om den andra parten en nyckelfaktor för en fortsatt god relation. Var därför hela tiden aktiv med att fortsätta lära känna din kund. Tro aldrig att du vet tillräckligt mycket. Exempelvis kan en ny VD förändra spelreglerna på mycket kort tid. Fråga därför alltid dina kontaktpersoner vad som är på gång, hur deras affär ser ur, om deras kunder etc. Bevaka gärna nyheter om kunden och deras bransch för att bli bättre på att ställa rätt frågor.

Förstå deras utmaningar och lös dem

Vad har dina stora kunder för problem? Vilka utmaningar står de inför? Om du är medveten om dessa kan du förutse hur detta kommer att påverka din affär. Du kan också i god tid börja titta på hur du kan hjälpa dem att lösa dem. Det gör att du redan har svaret när de väl frågar dig.
Eller ännu hellre, var proaktiv och visa lösningar på problem de inte ens själva sett att de har. Vill du läsa mer om hur du får grepp om kundens utmaningar rekommenderas ”För att skapa kundnytta måste du förstå kundens problem”.

Överraska

Precis som i kärleksrelationer är rutiner och slentrian ett hot mot kundrelationen. Rutiner är samtidigt ofta nödvändigt för ett välfungerande samarbete, men se då och då till att försöka överraska. Det kan vara något enkelt som underlättar för din kund i dennes arbete eller kanske en mindre personlig gåva till dina kontaktpersoner.

Effektivisera

Dina stora kunder kommer fortsätta kräva mer av dig för mindre pengar. Jobba därför alltid med att effektivisera och försöka göra din produkt mer kostnadseffektiv. Våga också ifrågasätta saker som ni gör åt kunden sedan lång tid tillbaka. Är det verkligen värt något för kunden eller kan ni ta bort det och på så sätt skapa utrymme för något annat som tillför värde. Det enda du kan vara säker på är att det inte är samma saker som är viktiga nu som när de blev kund. Allt förändras.

Inget varar för evigt

För att behålla en kund måste man först inse att inget varar för evigt, förr eller senare kommer något att inträffa som gör att din stora kund inte längre är din stora kund. Det kan vara saker helt utanför din kontroll eller din egen förskyllan, oavsett är det ett faktum. Se därför till att alltid ha en väl fungerande bearbetning av nya kunder. Framförallt i tider då allt går bra är det viktigt att inte sluta sälja till nya kunder.

Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Utbildning i presentationsteknik

Utbildning i presentationsteknik

Vill du kunna förbereda dig effektivare, känna dig tryggare och uppnå bättre effekt med dina presentationer?

Läs om utbildningen
Säljutbildning B2B-försäljning Försäljningschefen

Säljutbildning B2B-försäljning

Vill du att du och ditt team använder er av de senaste metoderna inom B2B-försäljning? Vill

Läs om utbildningen
Säljutbildning för icke-säljare Försäljningschefen

Säljutbildning för icke-säljare

Vill du känna dig tryggare i att prata affär med kunden utan att för den skull

Läs om utbildningen

Fler ämnen på bloggen

Tag cloud
Affärsmannaskap Affärsutveckling Attrahera nya kunder Avslutsteknik Behovsanalys Behålla kunder Besöksbokning Budgetprocess Butiksförsäljning Citat om försäljning CRM Efterköpskänsla Eventförsäljning Fakta om försäljning Feedback Frågeteknik Förhandlingsteknik Försäljningsbudget Försäljningschef Försäljningserfarenhet Försäljningsmetodik Försäljningsmodeller Försäljningsprocess Försäljningsrutiner Hisspresentation Icke säljare Idéförsäljning Innesälj Insiktsförsäljning Invändningshantering Key Account Management Konkurrentanalys Korsförsäljning Kundbemötande Kundbesök Kundfokus Kundnytta Kundpresentation Kundservice Kundvärde Leadsgenerering Lön säljare Lösningsförsäljning Mentorskap Merförsäljning Mässförsäljning Målgrupp Mötesbokning Nyförsäljning Nätverksförsäljning Prissättning Produktförsäljning Prospektering Referenscase Relationsförsäljning Social Selling Säljare Säljbrev Säljeffektivitet Säljkommunikation Säljkompetens Säljkultur Säljledare Säljledning Säljmanus Säljmetodik Säljmodeller Säljmål Säljpitch Säljplan Säljpsykologi Säljstyrning Säljstödssystem Säljträning Säljtävling Säljutveckling Sätta mål Telefonförsäljning Testemonials Utveckla kunder

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.

Jag vill bli kontaktad

Vill du få vårt nyhetsbrev?

Du får våra säljtips, inbjudningar till webinar och andra event om försäljning och tillväxt. Helt kostnadsfritt.

Försäljningschefen

Försäljningschefen är ett försäljningsutvecklingsföretag som hjälper företag i hela Norden att skapa ökad försäljning och mer förutsägbar tillväxt. Vi erbjuder tjänster som föreläsningar, rådgivning och utbildningar.

Linkedin Twitter Facebook-f Rss Youtube

Tjänster

  • Utbildning
  • Föreläsning
  • Rådgivning
  • Böcker
  • Nätverk

Om

  • Personuppgiftspolicy
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Blogg
  • Kunder

© Copyright 2010-2023 Försäljningschefen Sverige AB