I nästan alla situationer går det både enklare och snabbare att sälja lite mer till en befintlig kund än att skaffa en ny. Merförsäljning är också något som icke-säljare oftast har en mängd naturliga tillfällen att lyckas med. Trots det utnyttjas sällan dessa möjligheter i organisationen.

Här kommer några enkla men mycket effektiva tips på hur du som ickesäljare kan skapa merförsäljning.

Fråga, fråga och fråga mer

Exempelvis är frågan ”Vad kan vi göra mer för er?” en utmärkt start för att sälja mer. Som icke-säljare har du ofta en mängd tillfällen med kunden då du kan ställa frågor. Tänk på att få med olika frågor som kan bidra till att sälja mer.

Era kunder vet inte vad ni kan göra för dem.

Ett av de vanligaste misstagen man gör är att man tror att alla vet vad man kan göra för dem. Det vet inte dina kunder. Ta därför alla tillfällen i akt att berätta för dem vad ni skulle kunna hjälpa dem med.

Förstå kundens problem.

Du behöver inte bara leverera det du skall åt kunden utan också förstå vilket problem du löser åt kunden. Då kommer du med en minimal insats att kunna se hur du kan lösa fler av kundens problem. Genom att berätta för kunden att du kan lösa ett problem för kunden får du nya affärer. Vill du läsa med om hur du förstår din kund rekommenderas ”Kundens behov är grunden för allt”.

Våga ta betalt

Tänk på alla småsaker som du idag gör gratis åt dina kunder.  Ofta bjuder man på timmar eller tillbehör utan att tänka på det. Våga ta betalt för dessa saker.

Sätt mål och gör en plan.

Att läsa denna artikel är en början, men kunskap i sig räcker inte för att skapa en förändring. Sätt därför mål för vad du skall göra och vilka aktiviteter som behövs för att uppnå målet.