Det blir högre och högre konkurrens om de riktigt bra säljarna. Det gäller att göra en mängd saker rätt för att utveckla och behålla sina bästa säljare. Trots detta är det inte ovanligt att företag och försäljningschefer agerar på olika sätt som inte bara gör säljarna mindre motiverade utan till och med uppmuntrar dem att sluta.
Det finns ett antal saker som är lätta att undvika och samtidigt de vanligaste orsakerna till att bra säljare slutar. Nedan finner du fem av de vanligaste.
Onödiga regler och byråkrati
Det finns en skröna som säger att en duktig säljare inte klarar av att sköta administration. Det är just en skröna. Däremot är bra säljare mycket duktiga på att se vilka regler och vilken administration som skapar värde. Tvingar du dina säljare att ägna sig åt onödig administration, så kallad byråkrati och att ha en mängd regler som inte bidrar till att skapa värde, då kommer de att sluta.
Alla behandlas lika
Dina säljare är inte lika, vare sig i prestation eller som personer, att då behandla alla lika är bara korkat. De flesta vet att behandlar du alla kunder lika har du snart inga kunder. Detsamma gäller dina säljare.
Låg eller ingen säljkultur
De riktigt duktiga säljarna vet att de är helt kritiska för framgången på företaget. Om resten av organisationen inte förstår att försäljningen och kunden i alla lägen är det viktigaste för framgång har bolaget låg eller ingen säljkultur. Resultatet blir att de duktiga säljarna kommer prestera sämre än på ett bolag med god säljkultur. Bra säljare vill prestera maximalt och kommer helt sonika att sluta.
Strategi saknas eller kommuniceras inte
De bästa säljarna behöver mer än tydliga mål för att trivas och stanna. De måste förstå strategin och vart företaget är på väg och hur. Kunskap och förståelse för strategin är viktigt både för att känna sig delaktig men också för att prestera bra.
Du belönar inte goda prestationer
Generellt brukar säljare ha någon form av resultatlön för att belöna goda prestationer, men det räcker inte. Goda resultat behöver firas och berömmas på fler sätt än bara med pengar. Att fira goda säljresultat hjälper också till att bygga en stark säljkultur.
Men hur är det med lönen?
Lön är sällan huvudorsaken till att någon slutar precis som priset sällan är huvudanledningen till att du tappar en affär. Lönen är så klart en faktor och går det lätt att hitta ett arbete med betydligt bättre betalt så bidrar det till att säljare slutar. Fakta om löner för olika roller och branscher hittar du i vår kostnadsfria rapport Försäljningslönebarometern.
Hur ser det ut hos dig? Behöver du åtgärda något för att säkerställa att inte dina bästa säljare slutar i onödan?