När man träffar en person i affärssammanhang är min uppfattning att de allra flesta berättar var de jobbar, vilken titel de har och i bästa fall lite om vad företaget gör. De presenterar inifrån och ut.

Jag har själv lärt mig detta på de flesta arbeten jag haft. Både medvetet och omedvetet. Man gör som kollegorna gör och de flesta företag tränar sina säljare på att kunna presentera företaget. En presentation som alltför ofta är inifrån och ut.

En mycket bättre presentation

För många år sedan var jag på en nätverksträff. Likt de flesta nätverksträffar jag deltagit på lades en ansenlig tid på att presentera sig för varandra. Allt under devisen att ju bättre vi känner varandra desto större sannolikhet att vi kan rekommenderar varandra i affärer. Var och en tog till orda med sin presentation. Alla presenterade sig i stort sett utifrån samma mall. Namnet på sitt företag, sin titel och vad de producerade för vara eller tjänst. Med ett undantag. Hon berättade inget av det. Hon sade följande, återgivet enligt bästa förmåga:

Jag ägnar dagarna åt att skapa en bättre inomhusmiljö. Jag hjälper mina kunder att må bättre fysiskt och psykiskt och de blir därför mer framgångsrika. Vill du också bli mer framgångsrik? Boka ett möte med mig under pausen. Tack!

Hon nämnde inte sitt namn, sitt företagsnamn eller sin titel. Under den följande mingelpausen hade hon en kö med folk som ville prata med henne. En del ville troligen prata växter, en del ville bara mingla. Oavsett hade hon av flera anledningar gjort sig mest intressant i rummet och fick därför uppmärksamhet därefter.

Hur du skall sticka ut med din presentation

Kvinnan på nätverksmötet stack ut på flera sätt. Låt oss titta på vad hon gjorde och se vad vi kan ta efter.
Hennes presentation var inte som alla andras. Bara det enkla faktumet gjorde henne mer intressant än oss andra. Här kan man göra en mängd olika små saker för att sticka ut. På vissa tillfällen jag varit på har det exempelvis räckt med att ställa sig upp och presentera sig för att sticka ut.

Det hon avvek kraftigt med var att hon pratade utifrån och in. Hon pratade om vad hon hjälpte sina kunder med och vad de tjänade på att ta hjälp av henne.

Det gjorde att jag och de andra kände att hon fokuserade på oss. Det blev samtidigt mycket tydligt varför man skulle prata med henne eller för den delen inte prata med henne. En bra presentation gör att du får kontakt med rätt personer.

Slutligen

En person stack ut på nätverksmötet. Nu när det gått ett bra tag sedan jag var där är det egentligen bara en person jag kommer ihåg. Även om jag inte var en potentiell kund skapade hon ett bestående intryck.
Det hon gjorde var något alla, inklusive jag själv, borde ha gjort – berätta vilken kundnytta vi tillför!
Berättar du vilken nytta du tillför eller vilken titel du har?