Sälj mer genom att följa upp dina offerter bättre

Ett av de vanligaste felen säljare gör är att slarva med uppföljningen. Att inte följa upp kommer utan tvekan att leda till att du säljer sämre. När det kommer till att inte följa upp offerter är det troligen en av de värsta uppföljningsmissarna. Har du skrivit en offert är du i slutet av processen och att då slarva med uppföljningen gör att du kan ha kastat bort allt arbete som fört dig dit.

Därför ska du alltid följa upp dina offerter. Hur och när du ska följa upp din offert är något du ska ha bestämt med kunden när du skickar iväg eller när du presenterar offerten.
Om du inte bestämt det innan riskerar du att framför allt få lägga mycket tid på att försöka nå kunden för att få till en uppföljning. Risken ökar också markant att du kommer tappa offerten då kunden istället väljer den som är mer aktiv i uppföljningen.

Läs mer:  ”Hur du skriver en säljande offert”

När i tiden uppföljningen bör ske varierar utifrån omfattningen på offerten och hur kundens beslutsprocess ser ut. Bäst är alltid att tillsammans med kunden bestämma när en uppföljning passar bäst. Undvik dock uppföljningar som ligger långt efter att offerten är levererad.

Bästa sättet att följa upp

Bästa sättet att följa upp är i grunden att göra det på ett personligt möte eller med ett telefonsamtal. Nivån på uppföljningen avgörs till mångt och mycket av vad affären är värd och hur komplex den är. Säljer du IT-system för flera miljoner är det ett personligt möte som gäller och säljer du hemlarm för under några tusenlappar så är telefonuppföljning det som gäller.

Om kunden inte vill boka en uppföljning är det en varningssignal. Då är risken att du bara får lämna en så kallad kontrolloffert* eller att de inte har för avsikt att köpa något just nu.

En generell rekommendation är att förklara för kunden varför du vill boka en uppföljning och fråga varför de inte vill göra det.

Kommer det att ta mycket tid och vara kostsamt att lämna en offert bör du överväga att tacka nej om kunden står kvar vid att de inte kan tänka sig boka en uppföljning.

*Kontrolloffert är en offert en kund tar in enbart för att kontrollera att den aktören de valt har rimliga priser och villkor.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.