Jakten på lägsta pris

Lägsta pris är något många eftersöker. Många företag, framför allt konsumentföretag, har börjat ge lägsta pris-garantier. Att ge lägsta pris är inte att eftersträva för oss som arbetar med försäljning eller driver företag. Frågan är om det ens är bra för köparen.

Risken är att jakten på lägsta pris sätter fokus på fel saker och i slutändan blir dyrare för köparen.

Kostsamt med lägsta pris

Vid en snabb anblick låter det bra med lägsta pris. Att alltid fokusera på lägsta pris riskerar dock att bli kontraproduktivt. Risken är att du i slutändan förlorar både tid och pengar.

För många år sedan höll jag en föreläsning på ett event för småföretagare. En av punkterna handlade om hur du kan automatisera delar av försäljningen. Jag gav bland annat exempel på verktyg för att automatisera närvaron på sociala medier, ett avancerat för 1000 kronor i månaden och ett mer grundläggande för 100 kronor i månaden. En man i publiken efterfrågade ett billigare alternativ med kommentaren att 100 lät dyrt. Jag svarade att det finns en mängd verktyg och säkert något billigare, men att mitt fokus var hur du skulle använda dem för att sälja mer. Läs mer i ”Risker och utmaningar med att sälja på pris”.

Några dagar efter föreläsningen fick jag ett e-post av mannen som berättade att han efter några timmars letande hade hittat ett för 50 kronor i månaden. Han hade alltså lagt minst tre timmar för att spara 600 kronor per år. Beroende på bransch så debiterar du kunden 600 – 1500 kronor i timmen och i många branscher även mer än så. 

Lägsta pris kan kosta så mycket tid att det i praktiken inte blir en bra affär. Det finns självfallet andra risker med lägsta pris, såsom att det du köper inte håller lika länge som en dyrare produkt eller att den inte ger samma resultat och på så sätt blir dyrare.

Högsta pris istället för lägsta pris

Att inte alltid eftersträva lägsta pris betyder inte att man skall göra det omvända och eftersträva högsta pris. Gruppen som betalar dyrt i tron att det är bäst är mycket mindre än lägsta pris-gruppen, men den finns. Du har garanterat personer i din omgivning som berättar hur dyrt de köpt något. Syftet är att visa att de har råd och att de väljer enbart det bästa.

Det går förvisso oftast att utgå från att ett högre pris ger en bättre produkt, men som vi redan konstaterat är det ingen absolut korrelation.

Utgå från värde istället för pris

Att välja något utifrån värde kan kännas svårt om man inte aktivt tänkt så tidigare. För en bra säljare är detta något man gör nästan utan att tänka. En dålig säljare pratar pris istället för värde, precis som lägsta pris-köparna.

Det går relativt snabbt att ställa om att tänka värde istället för pris. Nästa gång du funderar på att köpa något ställer du dig själv frågan ”Vad händer om jag inte köper det här?”. Beroende på ditt svar får du redan här en första indikation på värdet. Om ditt liv skulle bli betydligt bättre, enklare osv har det du vill köpa ett högt värde. Om det omvänt skulle påverka ditt liv obetydligt har det ett lägre värde. Denna fråga hjälper dig att se värdet på det som skall köpas.

Hur du jämför nytta istället för pris

Om du ser värdet med att köpa något finns det ofta olika alternativ och olika priser. Här handlar det om att jämföra nyttan de olika alternativen ger, istället för lägsta pris. Du behöver ett par nya skor. Du har ett par för 500 och ett par för 700 att välja mellan. Ofta pratar man om att den dyrare produkten har bättre kvalité. Det är lite förenklat ett nonsensord. Kvalité måste beskrivas tydligare, exempelvis att de är skönare att gå i, ger mindre belastning för fötterna eller håller längre.

Låt oss ta håller längre, i detta exempel måste de dyra skorna hålla 40 procent länge för att ha samma värde eller mer än 40 procent längre för att ha ett bättre värde. Själv tillhör jag dem som inte tycker om att handla skor. Därför har jag valt ett skomärke som jag vet håller längre tid men samtidigt är lite dyrare än snittet. Det gör att jag sparar pengar även om varje par skor är dyrare. Jag sparar också tid för jag slipper handla nya skor lika ofta. Troligen är det dessutom bättre för miljön att jag har mina skor längre. Det är exempel på värde som motiverar ett högre pris.

Skulle jag omvänt leta lägsta pris skulle jag få köpa skor oftare, jag får lägga mer pengar på skor över tid och jag bidrar till en sämre miljö genom att använda mer resurser.

Svårigheten med värde istället för lägsta pris

Att köpa något, precis som att sälja på värde, kräver lite mer än att köpa på lägsta pris. Det gör att många väljer den enkla vägen att handla det som verkar billigt. En rekommendation är därför att sluta med lägsta pris-tänket på sådant du handlar ofta eller större inköp, dvs sådant du lägger mycket pengar på över tid. Där vinner du mest på att lägga lite tid på att läsa på, jämföra och hitta det som skapar bäst värde. Exempel på det är livsmedel, din basgarderob, möbler och elektronik. Omvänt är det oftast enklare att köpa på pris för saker du köper väldigt sällan eller kostar lite, dvs sådan som du lägger lite pengar på över tid. Det kan vara en bok eller en keps som du glömt packa på resan. Läs mer ”6 saker som gör att du säljer till et lägre pris än du borde”.

Våga välja bort helt

Istället för att jaga lägsta pris eller att göra en bra affär skulle du vinna mer på att inte köpa vissa saker alls. Det skulle vara en betydligt bättre affär. Då kan du ta pengarna och tiden du sparar och lägga på något som tillför mer värde i ditt liv.

Gå igenom sakerna du har hemma och reflektera över vilka du använder, vilka som du verkligen tycker är bra och som har stort värde för dig. Är det de som du köpte till lägsta pris, de du just då i stunden tyckte var en bra deal eller är det saker som du valde utifrån andra faktorer?

Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.