Småsakerna som förbättrar kundupplevelsen

Kundupplevelsen är de samlade intryck kunden får i möte med dig och ditt företag. För att skapa en bra kundupplevelse måste du arbeta med alla delar i processen. Ofta är det dock små saker som kan sänka eller höja kundupplevelsen. Här kommer en lista med enkla förslag på saker som ger en bättre kundupplevelse.

• Öppna ett par minuter innan utsatt öppettid. Uppskattas speciellt en kall eller regnig dag.

• Matvarubutik kan bjuda barnen på bananer, uppskattas av både föräldrar och barn då hungriga barn är mindre kul att handla med.

• Önska dina kunder en trevlig dag.

• Skicka med en liten present vid leveransen, exempel godispåse, biobiljett, rabattcheck.

• Be om ursäkt, seriöst och uppriktigt, om något gått fel.

• Lova mindre och håll mer.

• På snabbmatsrestaurangen, gå ut med maten som tog längre tid än resten av beställningen. Låt inte gästen komma tillbaka och hämta den.

• Leverare lite tidigare än utlovad leverans.

• Följ upp en leveransen med ett telefonsamtal eller mail.

• Säg ”Tack för att du valt att handla hos oss”.

• Ge kunden ett leende.

• Önska välkommen tillbaka.

• Har du inte vad kunden söker, tipsa om var de kan hitta det.

• Särbehandla alla kunder. Alla vill känna sig unika.

• Utgå från att din kund inte kan någonting om din vara eller tjänst. Förklara på enkelt sätt med vanliga ord.

• Lyssna och fråga om du inte förstår.

• Var glad och positiv, ditt humör skiner igenom och smittar av sig.

Dela gärna artikeln!

Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Liknande artiklar