Kundupplevelsen är de samlade intryck kunden får i möte med dig och ditt företag. För att skapa en bra kundupplevelse måste du arbeta med alla delar i processen. Ofta är det dock små saker som kan sänka eller höja kundupplevelsen. Här kommer en lista med enkla förslag på saker som ger en bättre kundupplevelse.
• Öppna ett par minuter innan utsatt öppettid. Uppskattas speciellt en kall eller regnig dag.
• Matvarubutik kan bjuda barnen på bananer, uppskattas av både föräldrar och barn då hungriga barn är mindre kul att handla med.
• Önska dina kunder en trevlig dag.
• Skicka med en liten present vid leveransen, exempel godispåse, biobiljett, rabattcheck.
• Be om ursäkt, seriöst och uppriktigt, om något gått fel.
• Lova mindre och håll mer.
• På snabbmatsrestaurangen, gå ut med maten som tog längre tid än resten av beställningen. Låt inte gästen komma tillbaka och hämta den.
• Leverare lite tidigare än utlovad leverans.
• Följ upp en leveransen med ett telefonsamtal eller mail.
• Säg ”Tack för att du valt att handla hos oss”.
• Ge kunden ett leende.
• Önska välkommen tillbaka.
• Har du inte vad kunden söker, tipsa om var de kan hitta det.
• Särbehandla alla kunder. Alla vill känna sig unika.
• Utgå från att din kund inte kan någonting om din vara eller tjänst. Förklara på enkelt sätt med vanliga ord.
• Lyssna och fråga om du inte förstår.
• Var glad och positiv, ditt humör skiner igenom och smittar av sig.