A goal properly set is halfway reached.
Zig Ziglar

Att sätta mål är grundläggande för att kunna skapa fokus. Men det räcker inte att bara bestämma vad man vill uppnå. Precis som Zig Ziglar säger, ett korrekt satt mål är halva jobbet. För att sätta mål på riktigt måste man också ha räknat på vad som krävs för att man skall nå dit.

Exempelvis, företaget skall sälja för 1000 kronor, hur många order krävs för det?
Om du skall dubbla din försäljning, vad måste du göra som du inte gjorde i år?

Ett mål utan en plan är inget mål utan en dröm. Alldeles för ofta sätter man upp ett mål, ofta för att man skall ha ett mål. Börjar man fråga hur man satt målet eller vad det baseras på blir svaret något i stil med ”Ja, man skall ju ha något mål”. Den typen av mål når man sällan.

Det är också den typen av mål som skapar en rädsla för mål och kan även bli demotiverande för de som skall genomföra målen.

Du kan gärna sätta ett tufft mål, exempelvis öka försäljningen med 100%, bara det finns någon form av tankar kring vad som måste göras för att nå dit.

En försäljningsökning på 100% kräver troligen att en hel del saker görs annorlunda mot nu. Exempelvis: Hur många fler besök behöver ni göra? Vilken träffprocent behöver ni ha på era affärer?
Fortsätt sedan med vad ni skall göra annorlunda för att uppnå förbättringen. Skall ni träna på något, skall ni ändra prismodellen, skall ni göra ert erbjudande spetsigare?

Genom att visa att det finns en tanke och plan med hur man skall nå målen skapas fokus. Det ger också hjälp med vad man praktiskt skall göra. Det skapar också motivation för frågan är inte längre om målet är rimligt eller inte utan hur man på bästa sätt genomför det som behövs för att nå målet.

Först när du satt upp det önskade resultatet och en plan för att ta sig dit har ni ett mål.

Har du satt mål eller drömmar?