Hoppa till innehåll
Försäljningschefen Logotype
Försäljningschefen Logotype
  • Hem
  • Tjänster
    • Föreläsning och workshop
    • Säljträning och utbildning
    • Rådgivning och säljkonsultation
    • Säljcoaching och mentorskap
  • Kunder
  • Blogg
  • Om
  • Kontakt
  • Hem
  • Tjänster
    • Föreläsning och workshop
    • Säljträning och utbildning
    • Rådgivning och säljkonsultation
    • Säljcoaching och mentorskap
  • Kunder
  • Blogg
  • Om
  • Kontakt

Vad utmärker en toppsäljare inom komplex försäljning

  • Bild av Patrik Nordkvist Patrik Nordkvist

Försäljning bygger i grunden på en del universella förmågor och kunskaper. Det finns dock stora skillnader mellan transaktionell och komplex försäljning. När man tittar på framgångsrika säljare inom den senare finns det vissa egenskaper som utmärker sig.

Komplex försäljning kräver ett annat tänk och struktur för att lyckas. Det finns en antal faktorer som går att lyfta fram för att lyckas. Om du vill bli en toppsäljare inom komplex försäljning skall du:

Ha ett ben hos kunden och ett i det egna företaget

En toppsäljare inom komplex försäljning förstår att framgången ligger i samarbete och problemlösning. Kunden har inte alltid rätt men det har heller inte det egna företaget. Här är en toppsäljare duktig på att hjälpa affären komma framåt genom att lösa kundens problem och skapa lönsamhet åt det egna företaget.

Vara bekväm med att prata pengar

Pengar är en världslig sak, och just så hanterar en toppsäljare inom komplex försäljning diskussioner om pris. De vet nämligen att pengar bara är ett mått på värde och inget annat. Därför fokuserar toppsäljare alltid på att skapa och tillföra värde. När de sedan tar betalt för det blir resultatet en framgång för båda parter.

Våga utmana beslutsfattare

En toppsäljare inom komplex försäljning kan sin och kundens affär, de kan sin marknad och de är inte rädda för att driva sin åsikt för att skapa en bra affär. De viker sig inte för beslutsfattare bara för att de är beslutsfattare. De vågar stå på sig och argumentera för sin sak och eftersom de har båda parters bästa för ögonen får de respekt som ger affärer.

Ställa stora och många frågor

För att bli duktig på komplex försäljning måste du förstå kundens behov. För att kunna förstå måste du ställa frågor. Stora frågor. Du behöver förstå hur allting hänger ihop och vad som verkligen är problemen för kunden. Allt detta får du reda på om du frågar mycket och många stora frågor. Detaljfrågorna hinner du alltid med på slutet, men det är svårare att börja ställa stora frågor sist på mötet så börja med dem. Vill du ha fler tips på frågor rekommenderas ”77 säljfrågor som hjälper dig att få affären”.

Vara bekväm med tystnad

En toppsäljare är tyst efter att han/hon sagt något och låter budskapet sjunka in hos kunden. Omvänt är han eller hon tyst efter att kunden sagt något och reflekterar över det som sagt. Tystnaden är en vän och inget besvarande moment.

Alltid vara förberedd

Verkliga toppsäljare inom komplex försäljning förbereder sig lika mycket som de oerfarna säljarna. Många säljare får en övertro på sin förmåga och slutar vid något tillfälle att förbereda sig. De är så bra att de klarar sig hyggligt, men deras chans att bli toppsäljare försvinner i samma stund som de slutar förbereda sig.

Genom träning blir du mer förbered. Vill du träna på komplex försäljning kan du göra det på Försäljningschefens utbildning i Key Account Management.

Alltid följa upp, allt

Universalregeln inom försäljning. Följ upp och följ upp mer. Du är säljare, du äger processen och du följer upp att ni kommer framåt. Ingen annan!

Jobbar du med komplex försäljning? Arbetar du som toppsäljarna inom komplex försäljning gör?

  • Relaterade ämnen: B2B säljare, Försäljare, Försäljningstips, KAM, Key Account Management, Key Account Manager, Komplex försäljning
Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Patrik är expert på försäljning, säljledning och affärsutveckling. Han har hjälpt hundratals företag att öka sin försäljning genom rådgivning och säljträning. Med över 30 års erfarenhet som säljare, försäljningschef och VD vet han vad som krävs för att skapa tillväxt – på riktigt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar

Hur du blir en riktigt bra säljare

Att bli en bra säljare handlar inte om att prata mest eller vara född med rätt personlighet. Det handlar om

Läs artikeln

Bli en stjärnsäljare: Fem principer för att lyckas

Stjärnsäljare eller toppsäljare är ett begrepp som används om de allra bästa säljarna. Det finns dock ingen vedertagen definition av

Läs artikeln

Key Account Manager: Arbetsbeskrivning, lön & utbildning

Att arbeta som Key Account Manager (KAM) erbjuder en dynamisk och utmanande roll där du har stor möjlighet att direkt

Läs artikeln

Utveckla nyckelkunder via LinkedIn med Social Selling

Social Selling handlar inte bara om att attrahera nya kunder, utan också om att arbeta med att vårda och utveckla

Läs artikeln

De 7 dödssynderna inom försäljning

Att känna till de sju dödssynderna inom försäljning kan hjälpa dig att undvika misslyckanden kopplade till ditt försäljningsarbete. Dessa är

Läs artikeln

Vinn fler affärer enklare och på kortare tid

Att vinna en affär tenderar att ta allt längre tid. Dessutom har det, framför allt inom B2B, blivit mer komplext

Läs artikeln

Vill du få vårt nyhetsbrev?

Du får våra säljtips, inbjudningar till webinar och andra event om försäljning och tillväxt. Helt kostnadsfritt.

Försäljningschefen Logo 2x

Försäljningschefen är ett försäljningsutvecklingsföretag som hjälper företag i Norden att öka försäljningen och skapa förutsägbar tillväxt – med bättre säljstrategi, effektiva metoder och verktyg samt stärkt kompetens hos både ledning och de som säljer. Det gör vi genom föreläsningar, rådgivning och utbildningar som ger resultat.

Linkedin Twitter Facebook-f Youtube Rss

Kontakt

  • Kungsgatan 60, Stockholm
  • 010-335 46 00
  • info@forsaljningschefen.se

Tjänster

  • Föreläsning och workshop
  • Säljträning och utbildning
  • Rådgivning och säljkonsultation
  • Säljcoaching och mentorskap
  • Copyright 2010-2025 Försäljningschefen Sverige AB
  • Bokningsvillkor
  • Användarvillkor
  • Personuppgiftspolicy