För väldigt många säljare läggs en ansenlig tid på att på olika sätt boka möten med kunden. I grunden behövs ett konsekvent och strukturerat arbetssätt. Vissa grupper av personer är dock mer eller mindre svåra att boka med. För de allra svåraste kan det vara bra att prova något annorlunda för att få till ett möte. Ibland är det även vara bra att prova nya sätt för att få lite variation men också för att testa nya upplägg.
Att boka möten är ofta relativt kostsamt, oavsett om du betalar en extern byrå eller om du räknar på den tiden det tar för en säljare att boka ett möte och räknar om i pengar. Genom att utgå från kostnaden kan du lätt räkna på om det är värt att prova något mer galet (och ibland kostsamt sätt) och se om du får fler möten till en lägre kostnad.
Här kommer förslag på några mer eller mindre galna sätt att boka möten:
Sociala medier
Följ personer på LinkedIn eller Twitter. När de följer dig tillbaka kan du skicka ett direktmeddelande och bjuda in till möte. Du kan läsa mer om hur du kan använda sociala medier i din försäljning i ”Försäljning och social medier”.
Bjud med dem
Boka in en kollega eller medarbetare till den du vill träffa på ett möte. Be dem sedan att ta med personen du gärna vill träffa. En variant är att be att få hälsa på personen du vill träffa och då föreslå ett möte.
Bjud på content
Maila relevant innehåll till dem såsom artiklar, whitepapers etc med uppmaningen att träffas och prata mer kring det aktuella ämnet.
Digital fika
Alla behöver en liten paus, skicka ett mail om att du vill bjuda dem på en digital fika. Ni ses på Teams, Zoom eller liknande. Du budar över en fika. De behöver bara bestämma vilken tid.
Resten när vi ses
Införskaffa någon form av dyrare pryl och skicka en del av den med meddelandet att om ni bokar ett möte får de resten av prylen. Självfallet är det bäst om prylen har en tydlig koppling till det ni gör eller om du vet att det är något den potentiella kunden verkligen skulle uppskatta.
Boken
Du kan skicka en bok relevant för ditt område med en mötesinbjudan. Bäst är naturligtvis om du eller ditt företag har skrivit en bok så att den blir riktigt relevant.
Rekommenderat brev
Skicka ett rekommenderat brev till kunden med en mötesinbjudan. De kommer garanterat att hämta ut det och därmed se din inbjudan. Gör det enkelt för dem att svara. Om du är orolig att de blir irriterade över att få hämta ett brev kan du mildra det genom att bifoga någon present eller att utlova en sådan till mötet.
Budet
Det är alltid roligt att få presenter. Skick ett choklad- eller blomsterbud till personen du vill ha möte med och inkludera en inbjudan till ett möte. Kom ihåg att göra det enkelt att svara. Oavsett om det blir ett möte eller inte lär det bli en snackis hos kunden.
Paketet
Skicka ett brev eller paket som är riktigt stort så de inte kan motstå att öppna det och där finns inbjudan till mötet. Vill du gardera dig kan det vara en bra idé att skicka med någon liten present i paketet då de annars kan bli sura över att få ett tomt paket.
Slutligen
Vad som uppfattas som unikt och galet varierar i olika branscher. Det som kan vara standard för vissa uppfattas som galet av andra. Genom att regelbundet testa nya sätt att boka möten, gärna lite mer galna, kommer du hitta nya sätt att få till möten.
Fungerar de och är kostnadseffektiva så låt det inte bara bli ett test, utan sätt dem då i system. Låt de galna sätten bli en del av ditt konsekventa sätt att boka möten.