Känner du någon eller är du kanske själv en person som avlagt ett nyårslöfte? Sedan har du en eller ett par gånger tagit dig an ditt nya liv. Kanske var det att börja träna. Träningskortet är införskaffat liksom de nya coola träningskläderna. Du går till gymmet två gånger och sedan aldrig mer.
Alltför ofta har jag sett liknande händelser inom försäljning. En stor omorganisation, ett nytt sätt att arbeta eller helt nya metoder. Pengar och tid läggs ned på att göra förändringen, sedan faller det snabbt tillbaka som det var tidigare.
Här skulle man troligen fått bättre resultat genom att addera ett par nya vanor i säljgruppen. Låt oss jämföra med träningen. Två gånger på gymmet ger inga resultat att prata om. Tänk om du istället slutar ta hissen och varje dag går de tre trapporna upp till kontoret. Då kommer du över tid, allt annat lika, få lite mer muskler, gå ned lite i vikt och få bättre kondition.
Konsekvent försäljning
Definitionen av försäljning enligt Försäljningschefen är ”Att konsekvent Attrahera, Utveckla och Behålla lönsamma kunder”. Nyckelordet är just konsekvent. Får du då och då in en ny kund kan det mer liknas vid tur. Får du istället på ett förutsägbart sätt regelbundet in nya kunder arbetar du troligen konsekvent.
Det handlar förenklat om att du och ditt företag har vanor som ni gör löpande för att lyckas. Dessa vanor kan skötas manuellt eller vara automatiserade på något sätt.
Du, ditt team och alla på företaget har troligen vanor som ni arbetar med idag. Det finns vissa vanor som bara några få gör och det finns andra som hela företaget gör. Det är tack vare dessa vanor ni skapar resultat och tillväxt.
Exempel på en vana är att en säljare varje dag på något sätt tar proaktiv kontakt med potentiella kunder.
Utveckla era vanor konsekvent
Genom att bli medveten om vanor kan du utveckla dina resultat. Låt oss ta ett exempel. Iaktta den i din säljgrupp som är bäst på att boka möte. Identifiera vilka vanor han eller hon har i samband med besöksbokningen. Genom att börja använda dig av samma vanor, beteenden som du gör om och om igen, kommer du över tid att bli lika bra som den som är bäst på att boka möten.
Genom att på detta sätt addera nya vanor undviker du att behöva genomföra drastiska förändringar där du skall vända upp och ned på hela ditt arbetssätt. Du får istället ett konsekvent sätt att utveckla din försäljning.
Nästa nivå av vanor
För att ta allt ett steg vidare kan du därefter börja automatisera vanor. Idag går allt mer av säljarbetet att både digitalisera och automatisera. Det innebär i sin tur att du kan arbeta effektivare och göra mer genom att låta systemen hantera vissa delar. Dessutom leder automatisering alltid till att något sker konsekvent.
Ett tydligt exempel är att skicka ett automatiskt uppföljningsmejl efter leverans till kund för att kolla att allt fungerar. Det är både en god vana ur ett kundvårdsperspektiv och en utmärkt sak att automatisera. På så sätt får kunden konsekvent en uppföljning varje gång, medan du frigör tid till att införa en ny manuell vana som du i din tur arbetar med regelbundet.
