Skapa tillväxt i ditt företag med enkla insatser

Tillväxt ses ibland som någon man kan välja eller inte välja. Tillväxt är i grunden helt naturligt. Sen vi föddes har vi växt på olika sätt. Samma gäller för ett bolag. Bolaget behöver växa annars krymper det och det är lite krasst detsamma som en ordnad begravning. Att växa kräver en hel del arbete, vissa saker lite mer krävande och vissa enklare.

Det finns tyvärr ingen enkel checklista med saker som man bockar av och så växer bolaget. Det finns dock en del relativt enkla saker som underlättar tillväxt och kraftigt ökar sannolikheten att skapa en långsiktig och ihållande tillväxt. Här finner du en sammanställning på insatser att göra för att växa ditt bolag.

Planera

Alldeles för ofta saknas en tydlig plan framåt. Det är att likna med att ge sig ut på en resa utan någon destination och utan en tanke på hur man skall ta sig dit och hem. Det kan utan tvekan bli ett spännande äventyr men sannolikheten att växa minskar kraftigt.

Förväxla inte en plan med en massa dokument såsom vision, affärsplan, säljplan mm. Dokumenten är bara ett sätt att dokumentera och kunna dela med sig till andra.

Mål

Det handlar om att sätta upp mål på olika nivåer. Vad vill du med ditt bolag? Hur stort skall det bli? Vad är viktigt att uppnå längs vägen för att komma dit, dvs delmål?

Strategier

För att nå målen behöver du en tanke med hur du skall ta dig dit. Vilka vägar du skall välja och vilja du skall undvika.
Ta dig tid att lyfta blicken och planera, ta hjälp av en rådgivare, din styrelse eller någon annan som har erfarenhet av en tillväxtresa.

Fokusera

Det finns så många möjligheter och ju mer man arbetar med sin tillväxt desto fler möjligheter dyker upp. Här gäller det att våga hålla sig till sin plan eller ändra planen. Du kan och skall inte springa på allt. För att bli bra på något behövs det fokus. Hamna inte i fällan att skylla på att du är så kreativ och har lätt att dra igång saker, men aldrig färdigställa. Se till att ditt bolag fokuserar, det hjälper till att skapa tillväxt.

Försäljning är helt avgörande

Ingen försäljning, inga kunder och ingen tillväxt. Fall inte heller för myten att nöjda kunder kommer att leda till att du får fler kunder. Ju snabbare du inser att du behöver ägna tid och kraft åt försäljning idag och imorgon, desto snabbare kommer du att växa.

Om du inte kan något om försäljning är det i grunden inget problem, som allt annat går det att lära sig och i slutändan handlar det om att träna.

Sätt igång och sälj, gå på kurser, sälj mer, läs böcker om försäljning, sälj mer, kolla videor om försäljning på YouTube osv. När du växer, ta in människor som förstår vikten av försäljning. Till exempel, en ekonomichef som kan lite försäljning är 100 gånger bättre för att skapa tillväxt än en som inte kan försäljning.

Skapa värde

Om du hela tiden har som fokus att skapa värde för dina kunder och bolaget kommer tillväxten att bli enklare. Fokusera inte på att ta fram den bästa tekniska lösningen, fokusera på den som skapar mest värde. Ha alltid med dig att värde för kunden skall skapa värde för dig.

Om du inte kan få bra betalt av kunden ger du för lite värde (eller vågar inte ta betalt och jobbar gratis).
Genom att skapa värde för bolaget får du lättare att växa, men också lättare att i framtiden sälja bolaget om du så önskar.

Arbeta hårt och smart

Det kommer att krävas hårt arbete för att växa precis som det kommer att krävas att du arbetar smart. En av dem är bättre än ingen men i längden krävs båda. Det som är bra i sammanhanget är att hårt arbete tillsamman med lite nyfikenhet och kunskap ofta leder till att man kan arbeta smart.

Exempelvis, om du vet att du gör något ofta, något som är viktigt för verksamheten, så är det naturligt att börja titta på om det går att effektivisera eller till och med helt automatisera. Då du får mer tid att jobba hårt med annat.

Ta dig tid att titta framåt

På ett sätt kan man säga att vi är tillbaka där vi började. För att växa behövs en plan, men innan planen kommer behöver man lyfta blicken och titta framåt. Hur ser din bransch ut om fem år, vad har ändrats som du kan dra fördel av? Genom att lyfta blicken och fundera kan du se saker som andra inte sett än. Du kan sedan få ned dem i planen och börja agera på det.

Då bygger du din fortsatta tillväxt, idag och imorgon!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.