Många av artiklarna på Försäljningschefen behandlar kända och grundläggande saker inom försäljning. Oftast kommer dessa artiklar med på listan över de mest lästa och blir dessutom delade och gillade i sociala medier. Exempel på sådana artiklar är:
- Hur du blir bättre på behovsanalys
- Fem typer av frågor för att sälja mer
- Struktur ökar försäljningen
- Fråga efter ordern?
Man kan tycka att dessa grundläggande saker borde vara självklara för alla utom de som är helt nya inom försäljning. Många gånger kommer det också kommentarer i stil med ” det där visste jag redan”.
Jag håller ofta med den som kommenterar. Det där visste du redan. Samtidigt blir artiklarna som sagt läst och delade vilket tyder på att de är uppskattade.
Och här har vi en förklaring till varför de blir uppskattade: ”Det där visste jag redan” är inte samma sak som ”det där gör jag redan”.
Låt oss ta exemplet med artikeln ”Följ upp mer och sälj mer”. Självklart eller hur? På gränsen till basalt. Trots detta dyker det titt som tätt upp undersökningar som påvisar att kunder är missnöjda eller slutar vara kund för att säljare inte hör av sig.
Det vill säga, många gör inte det basala. Då har vi två alternativ, antingen visste de inte att man skall följa upp mer eller så visste de det men gör det inte.
Efter att ha läst denna artikel kan du inte skylla på att du inte visste att du skall följa upp mer.
Nu skall du med andra ord börja göra det.