I veckan hade jag en stund över mellan två kundbesök så jag promenerade runt i en av Stockholms större köpcentrum. Jag gick in i ett par butiker och tittade runt.

Efter en stund slog det mig att ingen sade något till mig, i de flesta av butikerna var det ingen som ens verkade notera att jag var där.

Detta var på förmiddagen, jag var i princip ensam kund i butikerna och i de flesta fall var det två-tre personer i personalen tillgängliga.

De flesta stod och pratade med varandra eller var upptagna med något annat.

Notera att detta på inget sätt är en statistisk säkerställd undersökning. Det kan ha varit maximal otur att jag hamnade i butik efter butik som saknade säljare.

Var det inte så, finns det en hel del att göra i svensk handel. Ett av butiksförsäljningens största konkurrensfördelar mot onlinehandeln är just säljare, den personliga hjälpen som bara en säljare kan ge.

Om du jobbar i butik och det kommer in en kund säger du alltid ” Hej, vad kan jag hjälpa till med?”. Inga undantag, inga ursäkter!

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik