Nya kunder – alla vill ha och behöver fler. Även om du har fullt upp just nu tappar snittföretaget 10-30 procent av sina kunder varje år. Att hitta nya kunder är alltså kritiskt för framgången. Att hitta nya kunder är det svåraste området inom försäljning oavsett om du är professionell säljare eller driver eget.

Här kommer 23 tips på hur du lyckas hitta nya kunder:

Utnyttja ditt nätverk

Du har med största sannolikhet ett stort antal potentiella kunder bland dina kontakter, såsom fd kollegor och chefer, släktingar och kunder från tidigare arbeten. Tänker du ett steg till, dvs dina kontakters kontakter, så finns det garanterat potentiella kunder. Börja därför med att titta på dina kontakter och hur du kan ta hjälp av dem för att hitta nya kunder. Tänk på att det i längden inte fungerar att bara be om saker så tänk alltid på hur du kan hjälpa dina kontakter.

Bygg en starkt digital närvaro

Fler och fler av affärerna görs i digitala kanaler. Även riktigt stora affärer börjar ofta i en digital kanal för att sedan flytta över till en annan kanal. Se därför till att bygga en bra, stark digital närvaro. Det kan exempelvis vara din hemsida eller en blogg. Välj det som passar bäst för att hitta nya kunder i din bransch.

Lär dig använda sociala nätverk

Facebook och LinkedIn och de andra sociala nätverken går mer och mer mot att bli ställen där vi gör affärer. Vilket nätverk som gäller och exakt hur du skall gå tillväga varierar från bransch till bransch. Titta därför på var dina konkurrenter och liknande bolag är. Läs på och lär dig mer om hur det fungerar att sälja med hjälp av sociala nätverk. Vill du lära dig grunderna i hur du gör affärer på LinkedIn kan du ladda ned vår ebok – ”Social Selling”.

Nätverka

Var finns dina potentiella kunder? Ofta går de att hitta i olika nätverk. Det finns en uppsjö av olika nätverk där man kan mingla och ofta fylla på med intressant kunskap. Slösa inte bort din tid med att planlöst spring runt på alla. Titta istället på var dina kunder finns. Sätt sedan av tid för att regelbundet vara med i de nätverken. Vill du fördjupa dig i nätverkande rekommenderas – Bli bättre på att nätverka i sju enkla steg.

Kopiera med stolthet

Du behöver inte komma på allting själv. Titta på vad konkurrenterna och liknande företag gör för att skaffa kunder. Kopiera deras upplägg rakt av eller gör någon liten ändring för att det bättre skall passa dig. Tänk på hur barn gör. De låser inte in sig i ett rum och försöker komma på saker själva, de titta på vuxna, äldre barn osv och härmar sedan. Att kopiera är ett snabbt och smart sätt att hitta nya kunder så gör det med stolthet.

Berätta vad du gör

Ta varje tillfälle som ges att faktisk berätta vad du gör. De flesta är upptagna med allt de själva måste göra så även om du tror att alla vet att du startat eget och du tror att alla vet vad du gör så är det tyvärr inte så. De flesta vet inte eller minns inte så berätta om och om igen. Du skall självfallet få in det på ett bra sätt, det vill säga fråga vad andra gör och för en trevlig diskussion men glöm inte bort att berätta vad du gör.

Ring och sälj

Många är väldigt avogt inställda till att ringa och sälja saker. Telefonen är grym att använda vid försäljning. Hemligheten är att ringa personer som har nytta av det du säljer och visa att du kan lösa deras problem. Gör du det så är telefon ett mycket effektivt sätt att hitta nya kunder.

Nyhetsbrev

Har du inte ett nyhetsbrev som du skickar till kunder och potentiella kunder skall du skaffa det idag. Har du redan ett, titta på hur du kan förbättra det. Ett bra nyhetsbrev bjuder på mycket kunskap och berättar vad du kan hjälpa till med. Och framförallt, ett bra nyhetsbrev hjälper dig att få nya kunder.

Samarbeten

Kan du hitta bra samarbeten som kan leda till att du hittar fler kunder? Det kan vara ett bolag som säljer till liknande kunder eller någon som har en kompletterande produkt eller tjänst. Samarbetet kan vara ett djupare partnerskap eller att ni bara rekommenderar varandra.

Bli en expert

Om du ser till att bli en auktoritet inom ditt område så kommer du lättare och snabbare att få nya kunder. Det kan låta svårt, men om du börjar med att bli bäst inom ett litet smalt område som gäller din tjänst eller produkt går det oftast snabbare än man tror. Du kan börja blogga, göra en vlogg, svara på frågor i olika grupper i sociala nätverk, hålla webinars och så vidare. Gör det där det passar dig och dina kunder bäst att du hjälper dem och samtidigt visar att du är en expert.

Använd dina referenser

Se till att dra nytta av dina referenser överallt i din marknadsföring och försäljning. Ha med dina kunders loggor på hemsidan, använd kundcitat i dina presentationer, berätta för andra vad dina kunder säger om dig. Vi väljer mycket baserat på vad andra tycker, visa att andra tycker att du och det du säljer är bra.

Hitta en återförsäljare

Kan du ta hjälp av en återförsäljare för att hitta nya kunder? Det kan vara allt från ett annat företag som vill sälja din produkt eller tjänst till någon av alla förmedlingstjänster som finns inom nästan alla områden. Sätt dig vid datorn, googla och läs på om vad som finns som kan fungera för dig.

Delta eller besök mässor

Finns det mässor som passar dig och ditt företag bör du titta på om du kan delta i dem. Finns inte budgeten kan det ofta vara värt att besöka mässan som besökare och mingla, knyta kontakter, sälja in dig till kunder och hitta olika former av samarbeten.

Gör något

Även om du är osäker på vad som fungera så är det alltid bättre att börja göra något. Sitter du på kontoret och hoppas att det skall komma in fler kunder kan du lika väl lägga ned du och göra något annat. Det är alltid bättre att gå ut och göra något, se vad som fungerar, förfina och förbättra längs vägen.

Förtydliga

Se till att vara tydlig med vad du gör och kan hjälpa dina kunder med. Både stora och små företag är oftast alldeles för otydliga. I rädslan att inte få kunder berättar man allt man kan. Ingen orkar lyssna på det utan istället köper man av någon som är tydlig med vad de kan.

Se till att vara omtyckt

Vi gör affärer med människor vi gillar. Detta gäller ännu mer för små företag där personerna som arbetar där så tydligt är hela företaget. Det räcker förstås inte att de gillar dig för att sälja men det blir så ofantligt mycket enklare.

Gör tvärtom

Ibland kan det fungera utmärkt att göra tvärtom. Ser du att alla konkurrenter agerar på ett sätt, testa att göra tvärtom. Vem kommer du ihåg av en grupp människor, de där som var rätt lika och pratade om samma saker eller personen som stack ut och tyckte något annorlunda?

Snabba på

Ring tillbaka direkt, svara på mail direkt, lämna en offert snabbt. Ingen gillar att vänta, är du snabbar än konkurrenterna blir det lättare att göra affär med dig. Så snabba på så får du lättare nya kunder.

Be om feedback och lär av den

Be om feedback från alla potentiella kunder du träffar, både de som köpte och de som sade nej. Och kom ihåg, ta till dig och lär dig av den. Alldeles för många slår ifrån sig när man får negativ feedback. Det leder till två saker, färre personer kommer ge dig feedback och du missar en möjlighet att bli bättre. När du får feedback kan du sedan agera på den och bli bättre. Du kan helt enkelt välja, ingen feedback och mindre försäljning, eller ta till dig feedback och sälj mer.  Läs mer om hur du blir bättre på att ta emot feedback, Lär dig ta emot feedback – Öka dina resultat

Dra nytta av omvärlden

Varje dag händer det saker, små och stora, i vår värld som påverkar dig och dina kunder. En del ser mest problem och blir nedslagna. Andra ser möjligheter, hur kan jag dra nytta av detta? Kan jag hjälpa till och samtidigt hitta nya kunder? Läs tidningar, se på nyheter, var uppmärksam på vad som händer i världen och hur det påverkar dig och dina kunder.

Bygg upp ditt varumärke

Många tänker att bara stora företag kan ha ett varumärke. Idag är det enklare än någonsin att nå ut även för mindre företag, du kan annonsera på till exempel Facebook för ett par hundralappar. Hemligheten ligger i att ha ett tydligt budskap till en tydlig målgrupp, då kan du på kort tid och med liten budget bygga ett starkt varumärke i den gruppen.

Gör det enklare

Du hittar lättare nya kunder om det är superenkelt att handla av dig. Driver du en e-handel mot privatpersoner är detta helt kritiskt för att lyckas, men även om du säljer lite mer komplexa saker till företag vinner du på att göra det enkelt. Arbete därför regelbundet med att förenkla för dina kunder.

Ha en plan

Att bara vilja en massa saker och att göra saker lite på måfå blir inte bra i längden. Gör en plan för hur du skall hitta nya kunder. Man kan alltid ändra en plan om något inte fungerar men då är det ett medvetet beslut att göra det. Om du inte har en plan kommer du att ha svårare att se vad som fungerar och inte.