Hur du använder dig av telefonen för att sälja och skapa relationer

Telefonen är fortfarande ett av de bästa verktygen att använda för att göra affärer, boka möten eller bara bygga relationer. Trots detta är det många som inte använder sig av den på det bästa sättet. Många gånger gömmer man sig bakom tanken om kalla samtal och att man stör. Rätt använt kan telefon hjälpa dig att kraftigt öka din försäljning.

Telefon är fantastisk för att kommunicera och därför är den så kraftfull att använda för försäljning. Anledningen till det är att du kan kommunicera snabbt, lika snabbt om ni ses öga mot öga. E-post kan ta timmar innan du får svar på, och även chattfunktioner har en fördröjning jämfört med tal.

Via telefon uppfattar du förvisso färre saker än vid ett personligt möte, men långt mer än du får via text. Du kan till exempel på rösten höra om kunden gillar det ni pratar om eller inte.

Telefonen är också effektiv. Jämfört med att åka på ett personligt möte sparar du mängder av tid. Jämfört med en dialog på mail som kan pågå i dagar kan du stänga en affär på ett samtal på 10 minuter.

Det finns mängder av sätt du kan använda dig av telefonen för att sälja och skapa affärer.

Boka möten

Vi börjar med det uppenbara. Telefon är fortfarande ett perfekt verktyg att använda sig av för mötesbokning. Det är snabbt att komma igång och i många branscher fortfarande ett av de effektivaste sätten att få till möten med kunden.

Direkt försäljning

Här tänker man oftast telemarketing och jobbiga telefonförsäljare. Att sälja direkt via telefon är på nedåtgående. Lagstiftning som kräver skriftlig acceptans har också kraftigt minskat möjligheterna att genomföra direkt försäljning. Det går dock fortfarande att använda telefonen framgångsrikt för direktförsäljning om man gör det på rätt sätt.

Följa upp

Troligen en av de bästa sätten att använda telefonen. Så mycket bättre och mer kraftfullt än e-post och så mycket effektivare än personliga möten. Det tar bara ett samtal för att följa upp offerten, ett samtal för att säkerställa att kunden är nöjd efter en leverans eller ett samtal för att följa upp ert senaste möte.

Bygga relationer

Bygga relationer gör man oftast snabbast i personliga möten, direkt efter kommer att göra det via telefon. E-post är utmärkt som stöd men med den ökade automatiseringen svarar man på förre och färre e-post om det inte är nödvändigt. Ett telefonsamtal till en kund för att stämma av inför sommaren, ett samtal för att gratulera till en ny tjänst eller ett samtal för att bara stämma av läget bygger relationen.

Lösa problem och rädda relationen

När det blir problem i leveransen, kunden är missnöjd över något eller relationen riskerar ta skada. Att då inte skriva ett väl genomtänkt mail utan istället lyfta telefonen och ringa kan vara det smartaste du kan göra.

Du kan inte lyssna på kunden via e-post, en skriven ursäkt är inte lika kraftfull som en muntlig och att prata lösningar går mycket snabbare på telefon. Telefonen kan vara skillnaden mellan en tappad eller räddad kund.

Slutligen

Telefonen är ett verktyg av många du kan använda i din försäljning. Det kommer inte att försvinna på länge än. Den är effektiv och erbjuder många fördelar jämfört med de nya digitala verktygen.

Vill du lyckas med din försäljning och skapa tillväxt, se till att använda den som ett verktyg tillsammans med andra för att hjälpa dig att lyckas!

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar