Hur du skapar trogna kunder som stannar

Trogna kunder är något alla vill ha. Samtidigt är det enklare än någonsin att jämföra och byta leverantör tack vare att skillnaderna mellan olika erbjudanden minskar. Detta underlättar för konsumenter att göra snabba byten. Trots detta finns det många effektiva åtgärder du kan vidta för att förhindra att dina kunder lämnar.

Genom att aktivt arbeta för att stärka kundrelationerna kan du öka deras lojalitet och säkerställa att de väljer att stanna hos just ditt företag.

Vad är en trogen kund?

En trogen kund är någon som regelbundet väljer dina produkter eller tjänster framför konkurrenternas. Denna kundtyp kännetecknas inte bara av återkommande köp, utan även av tillit och tillfredsställelse med vad ditt företag erbjuder. Trogna kunder engagerar sig ofta mer i varumärket genom att delta i lojalitetsprogram, rekommendera produkterna till andra och ge värdefull feedback som kan hjälpa till att förbättra affärsverksamheten.

Råd för att skapa trogna kunder

Trogna kunder skapas genom långsiktiga ansträngningar. Här är några konkreta råd för att lyckas.

Utveckla trogna kunder

Genom att alltid fördjupa samarbetet får kunden anledning att köpa fler tjänster och produkter, vilket leder till att ni kommer varandra närmare. Genom att utöka samarbetet blir kunden helt naturligt mer trogen. Det blir svårare att byta leverantör om man använder många produkter och tjänster från samma företag. Samtidigt blir det lättare att hantera eventuella misstag om man har många samarbeten med samma kund.

Var personlig

I grunden sker affärer mellan människor. Många gånger glömmer man bort detta och tror att företag är en egen livsform. Om du alltid har i åtanke att människor avgör affärer, ökar dina möjligheter att skapa trogna kunder.
Om du odlar goda relationer med alla kontaktpersoner, aktivt arbetar för att knyta nya kontakter och vårdar dem bygger du en stark relation mellan dig och din kund.

Känn din marknad

De flesta kunder klagar inte, utan de byter helt sonika leverantör. Då är processen att få tillbaka dem kostsam och tidsödande. Om du ser till att bevaka dina konkurrenter, vad som är på gång inom din bransch och hur kunderna agerar kan du förutse vad som kan få dem att bli missnöjda.
Har du exempelvis koll på att konkurrenterna släpper en ny bättre lösning kan du agera på detta och därmed förekomma att kunderna blir missnöjda med din lösning och byter.

Förutse konsekvenser

Många gånger kan små förändringar vara en utlösande faktor till missnöje och att du inte får trogna kunder. Det kan handla om banala saker som ändrade villkor, ändrade rutiner vid leverans etc. Små saker som retar upp kunderna och därmed kan få dem att överväga en annan leverantör.
Var därför noga med att alltid fundera på konsekvenserna av ändringar. Förändringar måste ske hela tiden, men ha en tydlig plan för vad de syftar till och säkerställ att de ger nytta till dina kunder samtidigt som de ger nytta till dig.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar