Idag är det enklare än någonsin att hitta och byta leverantör. Det är också mindre och mindre skillnader mellan olika leverantörer vilket underlättar byte. För att minska tapp av befintliga kunder och få dem att stanna hos dig finns det en del saker du kan göra.

Var personlig
Affärer görs i grunden mellan människor. Många gånger glömmer man bort det och tror att företag är någon egen livsform. Om du hela tiden har i minnet att affärer avgörs av människor ökar dina möjligheter att skapa trogna kunder.
Om du odlar goda relationer med alla kontaktpersoner, aktivt arbetar för att knyta nya kontakter och vårdar dem bygger du en stark relation mellan dig och din kund.

Känn din marknad
De flesta kunder klagar inte, utan de byter helt sonika leverantör. Då är processen att få tillbaka dem kostsam och tidsödande. Om du ser till att bevaka dina konkurrenter, vad som är på gång inom din bransch och hur kunderna agerar kan du förutse vad som kan få dem att bli missnöjda.
Har du exempelvis koll på att konkurrenterna släpper en ny bättre lösning kan du agera på detta och därmed förekomma att kunderna blir missnöjda med din lösning och byter.

Förutse konsekvenser
Många gånger kan små förändringar vara en utlösande faktor till missnöje. Det kan handla om banala saker som ändrade villkor, ändrade rutiner vid leverans etc. Små saker som retar upp kunderna och därmed kan få dem att överväga en annan leverantör.
Var därför noga med att alltid fundera på konsekvenserna av ändringar. Förändringar måste ske hela tiden, men ha en tydlig plan för vad de syftar till och säkerställ att de ger nytta till dina kunder samtidigt som de ger nytta till dig.